HOSPITAL DIKURANGKAN KOS

Kerajaan mahu mengurangkan kos pembinaan hospital di negara ini sehingga satu pertiga tanpa mengabaikan kualiti dan kemudahan yang disediakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah meminta agar penanda aras bagi setiap katil diletakkan pada RM500,000 berbanding RM1.5 juta sekarang.

Katanya, kos setiap katil itu dikira berdasarkan jumlah kos keseluruhan pembinaan hospital dan dibahagikan dengan jumlah katil yang disediakan.

"Jika kos setiap katil sangat tinggi maka pihak hospital terpaksa mengenakan bayaran yang tinggi atau mengalami kerugian dan dalam kes hospital kerajaan akan melibatkan duit pembayar cukai," jelasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan persidangan antarabangsa "Continuing Professional Development" bertema "Ke Arah Kejururawatan Bertaraf Dunia" di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri Luar, Senator Kohilan Pillay, Timbalan Pengerusi Eksekutif International College of Health Sciences (ICHS), Daud Ahmad dan Dekan Fakulti Kesihatan dan Penjagaan Sosial, Universiti Canterbury Christ Church (CCCU) dari United Kingdom (UK), Hazel Colyer.

Tsu Koon berkata, kerajaan akan lebih mengutamakan prinsip 'berbaloi untuk nilai wang' dalam usahanya mempertingkatkan perkhidmatan kesihatan kepada rakyat seiring dengan tema gagasan 1Malaysia.

"Tiada gunanya jika hospital kelihatan cantik dengan kos yang tinggi, tetapi tidak mampu menawarkan perkhidmatan yang lengkap," katanya.

Katanya lagi, melalui cara itu juga, peruntukan boleh diagihkan kepada perkara lain seperti membina lebih banyak pusat perubatan dan menambah peralatan kemudahan kesihatan selain pembangunan sumber manusia yang agak ketinggalan.

Oleh AHMAD FADZIL ZAINOL ARIFFIN

juara rakyat.. biasa la kan

Terima Kasih kerana mengunjung. sudi-sudi 'klik' di sini sebagai sumbangan ikhlas anda membantu kami menyelengara blog ini.

No comments

Powered by Blogger.