Ibrahim Ali Sifatkan Tindakan Nasir Sebagai Kecewa

Oleh MOHD AL QAYUM AZIZI & STEVEN DANIEL

PETALING JAYA: Tindakan Pegawai Khas Perdana Menteri, Datuk Nasir Safar yang didakwa menyemarakkan sentimen perkauman disifatkan sebagai satu tindakan kecewa terhadap sebilangan golongan yang memperlekehkan kaum Melayu.

Pengerusi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, apa yang penting kini adalah mengenai persoalan tindakan Pegawai Khas Perdana Menteri itu bertindak demikian.

Beliau tidak menolak kemungkinan kemarahan dan kekecewaan Nasir yang diluahkan adalah berkaitan fitnah dilemparkan terhadap kaum Melayu tanpa sebarang niat buruk terhadap kaum lain di negara ini.

"Saya tidak fikir beliau sengaja menaikkan kemarahan kaum lain dengan kenyataannya itu.

"Kita kena kaji adakah benar perkara yang dinyatakan itu berunsur perkauman. Ini kerana perkara yang dikatakan menyentuh isu perkauman apabila perkara tersebut tiada dalam perlembagaan," katanya kepada mStar Online di sini hari ini.

Beliau bagaimanapun tidak menghalang keputusan Nasir untuk meletak jawatan.

"Sama ada perlu letak jawatan atau pun tidak, itu terpulang pada beliau tetapi saya tidak salahkan dia.

"Saya berpendapat ada satu kemarahan dan kekecewaan dalam dirinya terhadap beberapa perkara melibatkan orang Melayu yang dibangkitkan oleh masyarakat lain menjadi punca. Ada persoalan lain yang perlu kita ambil perhatian daripada kejadian itu," katanya.

Menurutnya, kerajaan juga perlu mengambil perhatian terhadap penulis blog bebas menulis tanpa sebarang kawalan yang boleh menjadi punca perkauman di negara ini.

"Dalam blog dan internet banyak perkara yang diperkatakan tentang kaum Melayu, tapi ia tidak terbatas kepada kaum ini sahaja.

"Ramai penulis yang melontarkan pendapat dalam penulisan mereka tanpa mengira akibat, tapi bila ditanya mereka tidak pula menyokong perbuatan ini," katanya.

Menjadikan Perkasa sebagai contoh, beliau mengakui pertubuhan itu dilihat begitu lantang membela nasib orang Melayu tetapi hanya menyentuh hak-hak orang Melayu yang ditetapkan dalam perlembagaan tanpa mempersoalkan hak kaum lain di negara ini.

"Sebab itu saya kata, kita kena kaji di mana silap kenyataan yang dibuat oleh Nasir. Adakah kenyataannya itu bertentangan dengan hak dan keistimewaan orang Melayu dalam perlembagaan negara," katanya.

Semalam, Nasir dilaporkan membuat kenyataan berunsur perkauman pada seminar 1Malaysia di Melaka.

Beliau didakwa mengeluarkan kenyataan tersebut semasa membuat perbandingan terhadap kehendak yang dibuat oleh kaum India dan Cina berhubung dengan polisi pendidikan kerajaan.

Beberapa delegasi MIC dan MCA yang turut hadir pada majlis itu bertindak keluar dari dewan dan membuat bantahan terhadapnya.

Sementara itu, hari ini 12 laporan polis dibuat terhadap Nasir Safar atas dakwaan memberi ceramah berunsur perkauman.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin memberitahu, laporan tersebut telah dibuat di seluruh negara dan pihaknya akan menyiasat perkara itu.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, kes itu sedang disiasat dibawah Akta Hasutan.

Katanya, hanya satu siasatan sahaja yang akan dibuat walaupun pihaknya menerima banyak laporan.

"Memandangkan kejadian ini berlaku di Melaka, pihak polis di sana akan menguruskan kes tersebut," katanya.

mung melayu haprak ibrahim!

berpuas hati dengan artikel ini?sokong dan bantu lah saya dengan hanya klik di sini

No comments

Powered by Blogger.