Khasiat Tongkat Ali

SAYA terbaca mengenai Tongkat Ali yang popular di Amerika yang bernama LJ100. Namun di Malaysia saya tidak pernah terbaca apa-apa yang baik mengenainya, selain untuk syahwat lelaki dan kebanyakannya mengandungi ubat larangan seperti Sildenafil.

SAYA terbaca mengenai Tongkat Ali yang popular di Amerika yang bernama LJ100. Namun di Malaysia saya tidak pernah terbaca apa-apa yang baik mengenainya, selain untuk syahwat lelaki dan kebanyakannya mengandungi ubat larangan seperti Sildenafil.

Dikatakan juga ada campuran minuman Tongkat Ali diharamkan di beberapa negara atas sebab ia mengandungi ubat larangan. Apa pendapat doktor? REEZ
Pengkalan Chepa, Kelantan Sebenarnya Tongkat Ali yang terkenal di Amerika yang anda maksudkan itu datangnya dari Malaysia. Ia satu-satunya ekstrak akar Tongkat Ali larut dalam air dan yang mengandungi ramuan glycopeptide amino tersendiri bergelar eurypeptide yang aktif dalam badan.

Selain itu ia mengandungi SOD atau Supraoxide Desmutase yang menghalang penghasilan ‘free radicals’ yang membuatkannya ekstak premium antioxiden yang hebat.

Jika ditinjau sejarah penggunaan Tongkat Ali, nenek moyang kita menggunakan kepingan akarnya sebagai air rebusan dengan teh atau kopi untuk tenaga selepas menghempas pulas dalam sawah padi atau ladang.

Orang Asli menggunakan air rebusannya untuk demam dan mengurangkan cirit-birit, manakala wanita Orang Asli menggunakan air rebusannya selepas keguguran untuk menguatkan otot faraj dan rahim.

Jadi Tongkat Ali bukan saja untuk lelaki, malah perempuan. Entah bagaimana pula penggunaannya dikaitkan dengan tenaga syahwat dan untuk lelaki! Kajian awal tentang ekstrak larutan alkohol akar Tongkat Ali mendapati ia mengandungi bahan toksik dan tidak sesuai digunakan.

Ekstrak larutan air didapati lebih sesuai dan selamat. Kajian awal dengan binatang mendapati ia menambah testosterone kepada tikus jantan sebanyak empat kali ganda! Selepas pasti ia selamat untuk dimulakan kajian kepada manusia, beberapa kajian akademik dijalankan oleh beberapa saintis. Kajian mengenai ekstrak akar Tongkat Ali diusahakan pada 1996 secara bersepadu oleh Institut Penyelidikan Perubatan, Kementerian Kesihatan dan MIT di Boston, Amerika.

Daripada usaha kumpulan ini, ekstrak akar Tongkat Ali didaftar sebagai ‘paten’ kepunyaan Kerajaan Malaysia di Amerika dan kini ekstrak premium ini dihasilkan oleh syarikat berkaitan kerajaan bernama Biotropics dan dijual di pasaran selain di luar negara.

Ekstrak ini didaftar oleh sebuah syarikat antarabangsa iaitu HP Ingredients, pemborong ekstrak herba di Amerika sebagai LJ100 dan kini menjadi satu ramuan makanan tambahan bagi membina badan dan tenaga.

Mungkin jika anda mahukan maklumat lanjut, anda boleh masuk ke laman web LJ100 atau laman Biotropics Malaysia Berhad dan anda boleh dapat semua maklumat saintifik berkenaannya.

Kajian yang pernah dijalankan di Malaysia sejak 1996 menunjukkan ekstrak premium ini selamat dan tidak memberi kesan sampingan kepada buah pinggang dan hati.

Ia dapat merangsang kilang testosterone untuk menghasilkan testosterone jika badan memerlukannya dan ini membuatkannya sebagai makanan tambahan yang sesuai untuk lelaki yang mengalami ‘andropause’. Ia juga dapat mengimbangkan hormon dalam badan supaya badan dapat berfungsi dengan cergas.

Tongkat Ali bukan untuk seks lelaki saja dan tidak perlu masukkan ubat viagra atau apa saja untuk memasarkannya. Secara sendiri, ia cukup hebat tetapi anda perlu pastikan anda dapat ekstrak akar Tongkat Ali yang premium.

sumber

*terima kasih atas kunjungan.bantu lah saya dengan hanya klik di sini. setiap klik membantu blog ini berkembang.

No comments

Powered by Blogger.