Senarai Orang Terkaya di Malaysia 2010

Ya….yang kaya bertambah kaya. Tahniah diucapkan kepada kalangan yang berjaya menempatkan diri dalam senarai tokoh dan orang yang terkaya di Malaysia untuk tahun 2010. Seramai 40 orang terkaya di Malaysia telah berjaya mencatatkan peningkatan daripada segi nilai kekayaan sebanyak RM156.7 bilion, atau 63 peratus lebih banyak daripada RM96.3 bilion yang dicatatkan pada tahun lalu. Tetapi jumlah keseluruhan masih kurang daripada RM171.9 bilion yang dicatat pada tahun 2008.

Seperti dijangka, tidak perlu diperkenalkan lagi iaitu individu korporat seperti Tan Sri Robert Kuok, Kuok Group yang baru sahaja melepaskan gelaran dan mahkota “Raja Gula” dengan menarik diri daripada bisnes gula di Malaysia yang dipegangnya selama bertahun-tahun. Beliau masih lagi individu terkaya di Malaysia dengan berjaya mengumpul kekayaan sejumlah RM42.76 bilion, naik RM16.1 bilion daripada RM26.6 bilion yang dicatatkan pada tahun lalu.

Hartawan media dan telekomunikasi iaitu Ananda Krishnan mengekalkan kedudukan kedua, dengan mencatatkan kekayaan sejumlah RM27 bilion. IOI Corporation Bhd’s Tan Sri Lee Shin Chen ketiga dengan kekayaan RM11.92 bilion, diikuti oleh Tan Sri Teh Hong Piow dengan RM10.86 bilion.

Genting Group Tan Sri Lim Kok Thay, bernilai RM10.38 bilion, melompat 10anak tangga ke kedudukan kelima. Hong Leong Group Tan Sri Quek Leng Chan mengambil tempat di RM7.09 keenam bilion sementara Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary daripada Albukhary Foundation, bernilai RM6.01 bilion, menetap diri di kedudukan ketujuh.

Senarai 10 Individu atau orang yang terkaya terkaya di Malaysia

1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM42.76 bilion

2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas) RM27 bilion

3. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group) RM11.92 bilion

4. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM10.86 bilion

5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group) RM10.38 bilion

6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM7.09 bilion

7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM6.01 bilion

8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM4.4 bilion

9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM3.5 bilion

10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun (Berjaya Group) RM3.2 bilion

5 Pendatang Baru Dalam Senarai Orang Terkaya di Malaysia

1) Lee Swee Eng dari KNM Group

2) Datuk Shahril saudara Shahriman Syamsuddin

3) Datuk Seri Nazir Razak CIMB Group

4) Ong Leong Huat dari OSK Holdings

5) Syamsuddin dari Sapura

Anak mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tersenarai dalam 20 orang terkaya di Malaysia. Sehingga 15 Januari lalu, Mokhzani dari Kencana Petroleum, disenaraikan dengan kekayaan sebanyak RM1.075 bilion untuk menduduki tangga ke-20 orang terkaya di Malaysia.

Manakala Tan Sri Azman dari Arab-Malaysian Corp di senaraikan di tangga ke-11 dengan kekayaan sebanyak RM2.8 bilion. Datuk Seri Nazir Razak yang juga merupakan adik kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dari Kumpulan CIMB, turut disenaraikan antara 40 orang terkaya di Malaysia.

Terima Kasih kerana mengunjung. sudi-sudi 'klik' di sini sebagai sumbangan ikhlas anda membantu kami menyelengara blog ini.

No comments

Powered by Blogger.