GERTAK Tukar Nama Tapi Isi Tetap Sama

Gerakan Kebangkitan Rakyat (Gertak) tetap dengan pendirian untuk meneruskan perhimpunan “Melayu Bangkit” walaupun terpaksa membuat beberapa perubahan termasuk menukar nama program itu yang diadakan memperingati tanggal 13 Mei.

Pengerusinya, Razali Idris berkata, perhimpunan tersebut akan tetap diteruskan dan beberapa perubahan akan dibuat bagi mengelak fitnah daripada pihak-pihak tertentu.

“Kita masih tetap akan meneruskan perhimpunan ini walaupun terpaksa melakukan beberapa perubahan lain termasuk nama program, lokasi dan juga tarikh.

“Nama program iaitu Melayu Bangkit akan ditukar kerana ia telah menimbulkan fitnah dan ketakutan kepada pemimpin politik dan juga rakyat,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Perhimpunan “Melayu Bangkit” yang sepatutnya berlangsung Khamis lalu terpaksa ditangguhkan kerana mendapat tekanan daripada pelbagai pihak termasuk PAS dan beberapa komponen Barisan Nasional.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dijadual menghadiri pertemuan itu minggu lalu.

Dalam reaksinya hujung minggu lalu Dr Mahathir mempertahankan keputusannya menghadiri majlis itu sambil menekankan rakyat tidak harus melupakan peristiwa 13 Mei 1969 bagi mengelakkan insiden yang sama berulang.

Kira-kira 10,000 orang termasuk anggota 45 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu dijangka bakal menyertai program “Melayu Bangkit” untuk membincangkan beberapa isu termasuk Dasar Ekonomi Baru (DEB), Wawasan 2020 dan perancangan ke arah penyatuan orang Melayu secara khusus.

Perhimpunan itu turut mendapat kerjasama daripada Institut Integriti Negeri Terengganu (IINT).

Razali berkata intipati perhimpunan tersebut tetap sama walaupun nama program akan diubah.

“Kita tidak kisah untuk mengubah nama perhimpunan ini kerana apa yang penting adalah intipati program ini.

“Melalui perhimpunan ini matlamat kita cuma satu iaitu supaya orang Melayu bersatu hati dalam mempertahankan bangsa dan agama tanpa mengira fahaman politk masing-masing,” katanya.

Menurut Razali perhimpunan tersebut dijangka diadakan pertengahan bulan Jun dan keputusan rasmi akan diketahui selewat-lewatnya minggu depan.

Beliau yang ternyata masih kecewa dengan penangguhan tersebut mengatakan program tersebut bukan untuk membangkitkan kemarahan bangsa lain di Malaysia. “Kita bukan nak membangkitkan kemarahan bangsa lain, ia cuma fitnah dan provokasi yang dibuat parti pembangkang.

“Perhimpunan ini hanya sebagai anjakan paradigma bagi orang Melayu dan ia tidak ada kene-mengena langsung dengan kebangkitan orang Melayu.

“Ia hanya provokasi yang dilakukan parti pembangkang untuk menakutkan rakyat dan pada masa sama mahu perhimpunan ini dibatalkan,” katanya lagi. TMI


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.