Kempen derma Tabung Serambi Mekah, esok

Rizal dan Mohd Nor

KOTA BHARU, 1 Dis: Kerajaan Kelantan telah membelanjakan sejumlah RM2 juta kepada rakyat Kelantan yang ditimpa bencana dan musibah sepanjang tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Tabung Amanah Darulnaim (Tabung Serambi Mekah), Datuk Ahmad Yakob, berkata sumbangan berkenaan diberikan kepada semua mangsa bencana alam, termasuk banjir dan kebakaran.

“Ketika kerajaan negeri menghulurkan sumbangan kepada rakyat, kita juga ingin rakyat yang berkemampuan juga turut serta membantu golongan yang memerlukan ini.

“Kita ingin berkongsi masalah dengan mereka yang menerima bencana dari Allah, mudah-mudahan kita semua diberikati-Nya,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi.

Menurutnya, sumbangan yang diperolehi dari para dermawan termasuk individu, syarikat-syarikat swasta dan agensi kerajaan negeri melalui tabung ini telah disalurkan pada mereka yang memerlukan.

Sumbangan dari semua pihak sangat diperlukan sebagai alternatif menambah dana ekoran kerajaan pusat masih membisu berhubung tuntutan wang royalti Kelantan.

Selain itu ianya juga sebagai satu saluran bagi memberi peluang kepada para dermawaan dan individu prihatin bersama kerajaan negeri membantu mangsa ditimpa musibah.

“Kita harapkan wang royalti, kerajaan Pusat sehingga kini juga masih membisu berhubung tuntutan kita, jadi sama-sama kita bantu membantu,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz akan melancarkan kempen kutipan derma sempena ulang tahun ke-20 Tabung Serambi Mekah, jam 9.30 pagi esok di Dewan Kompleks Balai Islam Lundang.

Sehubungan itu, kerajaan negeri menyeru orang ramai termasuk dermawan hadir pada pelancaran tersebut.

Orang ramai juga boleh menyalurkan sumbangan derma tersebut melalui akaun yang telah disediakan oleh kerajaan iaitu Akaun Bank Islam – 3018010028774 (sumber halal) dan 3018010045654 (sumber tidak halal).

Tabung tersebut juga dikenali dengan nama Akaun Amanah Kebajikan Darulnaim telah ditubuhkan pada bulan Febuari 1991 di bawah Seksyen 9 (1) dan 9(3) akta acara kewangan (1957) disemak (1972).

Ia diwujudkan dengan bermatlamat untuk membangunkan individu atau orang ramai yang miskin lagi dhaif, mereka yang ditimpa mala petaka, penyakit kronik disamping itu ia juga untuk menampung projek sosioekonomi rakyat.

No comments

Powered by Blogger.