Wanita Indonesia terlepas tali gantung atas tuduhan edar ganja

SHAH ALAM, 8 Dis – Seorang wanita warga Indonesia terlepas daripada tali gantung apabila Mahkamah Tinggi di sini hari ini melepas dan membebaskanya daripada tuduhan mengedar ganja seberat 2.69 kilogram, lebih dua tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Asmabi Mohamad memerintahkan Paridah Wahid, 50, dibebas tanpa dipanggil membela diri setelah pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh.

Dalam penghakimannya, Asmabi berkata mahkamah mendapati siasatan oleh pengawai penyiasat dalam kes itu tidak menyeluruh dan dadah tersebut ditemui berdekatan dengan tingkap di luar bilik wanita berkenaan.

Paridah, yang sebelum ini bekerja sebagai pekerja restoran, didakwa melakukan kesalahan tersebut di sebuah rumah di Jalan Kem, Pelabuhan Klang, dekat sini, kira-kira pukul 11.30 malam, 13 Feb 2008.

Dia didakwa mengikut Seksyen 39 B (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B (2) Akta yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Sejurus mahkamah membuat keputusan itu, Paridah, yang berdiri di kandang tertuduh, dilihat menangis teresak-esak.

Seramai tujuh saksi pendakwaan dipanggil memberi keterangan sepanjang perbicaraan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Wan Zuraida Wan Nawan, sementara Paridah diwakili peguam Jagdish Kaur.

-Bernama-

No comments

Powered by Blogger.