Kesal dengan Bar Council

Berbagai pihak telah mengeluarkan kenyataan mendesak agar forum tersebut dibatalkan. Pihak kerajaan, NGO dan parti politik masing-masing telah menggariskan sensitiviti forum berkenaan dan kecenderungannya untuk mencetuskan ketegangan dan konflik kiranya diteruskan.

Namun pihak Majlis Peguam Malaysia atau Bar Council berkeras mahu juga ianya diteruskan, iaitu forum bertajuk "Memeluk Islam", kononnya untuk membincangkan isu-isu berkenaan masalah mereka yang telah memeluk Islam dan kemudiannnya hak-hak mereka apabila berlaku konflik serta jalan keluar buat mereka.

Bersungguhnya pihak Bar Council itu seolah ianya sesuatu yang besar dan paling serius dalam negara, seolah sebilangan besar rakyat terlibat dan mahu membincangkan bagaimana jalan pintas buat mereka untuk lompat keluar dari Islam kiranya mereka atas faktor-faktor tertentu "terpaksa" memeluk Islam.

Ringkasnya berlangsung juga majlis berkenaan semalam dan akibatnya munculnya sekelompok masyarakat Islam dari pelbagai NGO dan persatuan yang menyatakan protes mereka. Dan seperti diduga berlakulah ketegangan sehingga akhirnya pihak polis terpaksa menasihatkan agar majlis itu segera dibatalkan. Lalu siapakah yang mahu disalhakan?

Bar Council ditubuhkan sebagai sebuah badan bebas yang bermatlamat mempertahankan kedaulatan undang-undang dan keadilan serta memelihara kepentingan profesyen undang-undang dan masyarakat awam. Tiba-tiba semalam Bar Council seolah mahu menjadi juara mahu membincangkan persoalan yang membabitkan Islam dan penganutnya dalam keadaan mereka sedar dan faham bahawa ia sensitif dan pasti mengundang syak wasangka dari masyarakat Islam yang prihatin.

Tidak kata mereka, forum itu kononnya tidak berhasrat mempertikaikan Perkara 121 (1) (a) Perlembagaan Malaysia yang menghalang Mahkamah Sivil dari mencampuri bidang kuasa Mahkamah Syariah. Tetapi mereka membariskan keluarga yang pernah terlibat dalam konflik membabitkan Perkara berkenaan. Sudah pastilah apabila ini berlaku, amak persoalan Islam dan Mahkamah Syariah akan bangkit, lantas siapa mahu dipersalahkan jika masyarakat Islam bangkit marah?

Sebagai bukit lihatlah laporan Malaysiakini berkenaan sebahagian forum berkenaan:

A German woman, known only as Anita, who shared her story later said that she had a civil marriage with a Malay Muslim man in England, who claimed to be an atheist at the time.

When the couple returned to Malaysia, Anita said she was ‘converted’ during a Muslim marriage, which eventually ended in divorce and she would have to remain a Muslim.“Why does the family take it upon themselves to convert Western girls who come here?

People should be able to choose. Why is it so rigid? Relationship is supposed to be free,” she said.

Juga dilaporkan:

Another woman who shared her story to the participants was Marie Rayappan whose family was caught in a tussle over her deceased father - Anthony Rayappan’s - remains with the religious authorities.

Semua kes-kes ini ternyata membabitkan Perkara 121 (1) (a), terbukti Bar Council tidak jujur dalam hal ini.

Kalau pun penting sangat isu ini mahu diforum dan dibahaskan, dan Bar Council mahu juga menjuarainya, maka libatkanlah badan-badan yang berwibawa dalam hal ehwal Islam. Anjurkan bersekali dengan JAKIM atau UIAM atau PERKIM atau NGO-NGO Islam seperti ABIM, Persatuan Peguam Syarie, Persatuan Ulamak malah PAS sekalipun. Tetapi mengapa dan apa agenda Bar Council dalam menganjurkan forum ini?

Dalam hal ini saya ingin merakamkan ucapan syabas khusus kepada YB Sdr Zulkifli Nordin, ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu yang vokal dan berani ke hadapan dalam menyatakan bantahan dan ketidakpuasan hati beliau terhadap inisiatif Bar Council itu mewakili masyarakat Islam. Saya perhatikan semalam YB meletakkan kepentingan Islam mengatasi kepentingan beliau yang lain, dan untuk itu saya salut beliau. Juga syabas kepada anak-anak muda lain dari pelbagai badan NGO dan siasah yang hadir di luar bangunan Bar Council itu.

YB Zul menyebut:

Saya memberi amaran supaya (Bar Council) tidak mencabar umat Islam kerana kesabaran mereka ada hadnya.

Berani kerana benar demi Allah swt!

allahuakhbar!!!!!!!!!!

allahuakhbar!!!!!!!!!!

allahuakhbar!!!!!!!!!!

No comments

Powered by Blogger.