Tiada unsur politik bantuan MB Selangor kepada Kampung Baru

KUALA LUMPUR, 4 Ogos (Hrkh) - Kerajaan negeri Selangor bersedia membantu masyarakat Melayu di Kampung Baru menikmati pembangunan tanpa mengenepikan hak mereka.

Merujuk Draf Pelan Kuala Lumpur 2020, wujud cadangan pengambil alih tanah di kampung Baru yang mendapat pelbagai reaksi daripada penduduk, tidak kurang juga yang membantah.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meluangkan masa hampir dua jam dalam dialog bersama penduduk Kampung Baru mengenai ‘Masa Depan Kampung Baru Bersama Selangor atau Dewan Bandaraya Kuala Lumpur’ di Kelab Sultan Sulaiman, di sini.




Dalam ucapannya, beliau menjamin Kerajaan Negeri melalui Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) melalui Unit Perancangan akan membantu Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo’Lo’ Mohamad Ghazali untuk membuat kajian dan cadangan melaksanakan pembangunan di Kampung Baru.

Katanya, kajian itu penting bagi membolehkan jawatankuasa yang ditubuhkan menjelaskan kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur berhubung cadangan dan kehendak masyarakat Kampung Baru.

Beliau berharap Datuk Bandar mempunyai pandangan yang terbuka kerana kampung Baru merupakan satu kawasan yang unik daripada segi sejarah kerana tertakluk dalam undang-undang yang berkaitan dengan negeri Selangor.

“Bagi membantu memudahkan pelaksanaan ini, saya telah memberi kelulusan peruntukan tidak lebih RM50,000 untuk digunakan dalam kajian nanti,” katanya di hadapan anggota masyarakat Kampung Baru.

Penduduk yang hadir dalam majlis dialog itu bangga dengan keprihatinan Khalid kerana beliau merupakan Menteri Besar pertama yang datang ke kampung Baru mendengar masalah penduduk.

Menurut beliau, masyarakat Melayu berhak menikmati pembangunan dalam negara dan hak itu kekal dalam perlembagaan dan ordinan negeri Selangor.

Beliau mengingatkan semua penduduk perlu bekerjasama dengan Dr Lo’Lo’ bagi melicinkan tugas untuk menentukan penduduk Kampung Baru menikmati pembangunan.

Katanya, tindakan kerajaan negeri membantu menyelesaikan masalah Kampung Baru tiada kaitan dengan politik.

“Saya tidak mahu masalah penduduk Kampung Baru ini dipolitikkan, apa yang penting mereka perlu diberi sokongan kerana telah jauh ketinggalan dalam menikmati pembangunan,” katanya. - lanh

No comments

Powered by Blogger.