UMNO & PAS TERENGGANU KEMUKA MUKA BARU?

Minggu lepas saya menziarahi seorang rakan yang telah hampir 10 tahun saya kenal. Kebetulan dia baru pindah ke rumah baru. Secara kebetulan saya berjumpa dengan Nik Abduh di rumah berkenaan kerana beliau mungkin turut menziarahinya.


Saya mengambil kesempatan memperkenalkan diri, tapi dengan cepat memberitahu “kenal doh” dan selalu membaca tulisan saya dalam kolum ini walaupun itu kali pertama saya berjumpa dan bersembang dengan anak Mursyidul Am, Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang begitu popular menjelang Muktamar PAS ke-55 yang lepas.

Kenapa beliau tiba-tiba menjadi popular tidak perlu saya rakamkan di sini kerana semua mungkin sudah sedia maklum. Sebelum ini sukar untuk saya percaya bagaimana seorang Tok Guru begitu mudah diperdayakan bila beliau mengeluarkan “bom jangka” yang mengatakan bahawa ayahnya dikelirukan, kerana saya tidak mengenalinya.

Bila melihatkan Tok Guru Nik Aziz Nikmat sendiri terpaksa membuat sidang media memohon maaf dan menarik balik gesaannya kepada Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa supaya keluar PAS dan meletakkan jawatan Ahli Parlimen Bachok barulah saya faham kerana bukan mudah untuk seorang anak membidas bapanya sendiri yang bertaraf Mursyidul Am dimedia kalau tidak ada agenda yang lebih besar yang perlu dipertahankan.

Bila saya menulis tajuk, “Kenapa idea Kerajaan Perpaduan dipolemikkan menjadi boneka UMNO?” dalam kolum ini minggu lepas, ramai juga bertanya apakah cadangan ini akan berkubur begitu sahaja setelah ianya hangat diperbincangkan oleh kedua-dua pihak. Masing-masing, BN dan PR memasang perangkap untuk menjerat mangsa. Sekarang kita lupakan sahaja Unity Government ini, biarkan ahli-ahli akademik membahaskannya sebagai kajian akademik atau kerja lapangan mereka.

Mahu ke mana UMNO dan PAS Terengganu?

Sebaik sahaja PAS mengemukakan kabinet baru yang lebih segar dan berdaya saing dalam agenda menawan semula Terengganu pada minggu lepas, UMNO Terengganu yang sedang “berkelahi” sesama sendiri setelah Pengerusi (Datuk Hishamuddin Tun Hussein) dan Timbalan Pengerusi (Datuk Ahmad Said) Perhubungan UMNO yang baru dilantik sejak April lepas pun mula mengemukakan kabinet mereka.

Dalam kabinet kali ini, yang benar-benar muka baru adalah Datuk Rahin Said, Exco Belia dan Sukan Kerajaan Negeri Terengganu yang dilantik sebagai Bendahari menggantikan Roslan Awang Chik. Speaker Dewan Undangan Negeri, Tengku Putera Tengku Awang yang sebelum ini adalah Timbalan Pengerusi UMNO negeri dilantik Setiausaha Perhubungan UMNO yang baru manakala Menteri Belia dan Sukan, Ahmad Shabery Cheek dilantik Ketua Penerangan yang pernah dipegangnya di dalam kabinet Idris Jusoh.

Pengguguran Rosli Mat Hassan dan Roslan Awang Chik sebagai Setiausaha dan Bendahari Perhubungan UMNO Terengganu bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Kedua-dua mereka ditahan oleh SPRM baru-baru ini. Bagi mengelak UMNO Terengganu mendapat liability, maka kedua-dua orang kuat Datuk Ahmad Said ini terpaksa berehat dulu. Jika mereka tidak ditahan SPRM pun, mereka tetap digugurkan kerana perlantikan kedua jawatan ini adalah budi bicara Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Hishamuddin Hussein.

Dari cakap-cakap kedai kopi yang saya dengar, perlantikan ini tidak akan menyelesaikan masalah dalaman UMNO kerana dikatakan memihak kepada kem Ahmad Said. Tidak dapat dipastikan bagaimana perhubungan UMNO Terengganu akan befungsi dengan baik kiranya masalah kem Idris Jusoh dan kem Ahmad Said ini tidak dapat diselesaikan segera.

Dari tinjauan sepintas lalu, kem Ahmad Said telah menguasai jentera UMNO-UMNO Bahangian dui Terengganu. Manakala kem Idris Jusoh masih lagi menguasai jentera ADUN BN Negeri Terengganu. Jika tiada penyelesaian politik dengan segera, tidak mustahil peristiwa 10 ADUN memulaukan sidang DUN seperti yang berlaku baru-baru ini akan berulang.

Manakala seteru tradisi UMNO, yakni PAS juga mula menyusun semula barisan kepimpinan mereka di Terengganu bagi menawan semula negeri berkenaan yang telah 2 penggal, (2004-2008 dan 2008-sekarang) terlepas kepada UMNO setelah menguasainya selama satu penggal pada tahun 1999-2004.

Dato’ Seri Hj. Abdul Hadi Awang yang mengekalkan kedudukannya sebagai Presiden PAS telah memilih untuk menyusun semula kepimpinan PAS di negeri Terengganu dan Perak. Tidak dapat dipastikan kenapa Abdul Hadi hanya memilih untuk melantik Pesuruhjaya baru di Perak dan Terengganu sahaja sedangkan lain-lain Pesuruhjaya negeri-negeri lain telah dikekalkan stelah berakhirnya muktamar PAS ke-55.

Berbalik kepada kepimpinan PAS Terengganu yang baru, sebahagian besar aktivis PAS Terengganu yang saya temui memuji kebijaksanaan Presiden PAS melantik Datuk Harun Taib, Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat sebagai Pesuruhjaya PAS Terengganu yang baru untuk sesi 2009-2011.

Beliau yang juga, Yang Dipertua PAS Kawasan Hulu Terengganu, sebelum ini beliau pernah diamanahkan jawatan Pesuruhjaya PAS Terengganu selama hampir satu dekad bermula tahun 1989 sehingga tahun 1997.

Berbekalkan dengan pengalamannya yang yang tidak pernah kalah di DUN Manir sejak tahun 1982 hingga sekarang kecuali pada tahun 1986. Sungguhpun beliau tewas pada tahun 1986, tetapi beliau berjaya memenangi pilihanraya kecil DUN Telok Pasu yang bersebelahan dengan Manir pada tahun 1989.

Dengan dibantu oleh Hj. Yahaya Ali yang telah dikekalkan sebagai Setiausaha Perhubungan dan timbalan-timbalan Pesuruhjaya yang telah berpengalaman luas dalam politik seperti Datuk Abu Bakar Chik, Hj. Abdul Wahid Endut dan Ustaz Saiful Bahri .

Disamping itu, Muhyiddin Abdul Rashid, bekas Ketua Penerangan sebelum ini telah dilantik sebagai Bendahari yang baru menggantikan Hj. Abdul Wahid Endut yang tel;ah dilantik sebagai Timbalan Pesuruhjaya 2.

Manakala Ustaz Nik Zawawi Nik Salleh, bekas Yang Dipertua PAS kawasan Besut yang juga Ketua Penerangan Dewan Ulamak PAS Pusat pula dilantik sebagai Ketua Penerangan PAS Terengganu yang baru menggantikan Hj. Muhyidin Abdul Rashid.

Sementara Ustaz Aripin Deraman, Setiausaha Jabatan Pilihanaraya Negeri (JPN) telah dilantik sebagai Pengarah Pilihanraya PAS Terengganu menggantikan Hj. Yahaja Ali yang akan memberikan lebih tumpuan kepada tugas barunya sebagai Pengerusi Lembaga Pemerkasaan Parti PAS Terengganu.

Selain Datuk Abu Bakar Chik yang dilantik sebagai Pesuruhjaya 1 PAS Terengganu dan Ustaz harun Jusoh yang dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Tambahan, lain-lainnya adalah muka-muka baru yang sedia berhadapan dengan UMNO dalam menentukan siapakah yang menjadi pilihan rakyat Terengganu pada kali ini.

Dengan pengalaman datuk harun Taib yang luas dalam sepak terajang politik Terengganu menjadikan beliau merupakan asset dan teras kepada politik PAS Terengganu dalam menebus maruah dalam pilihanraya umum yang akan diadakan pada tahun 2011 atau 2012 akan datang.

Artikel sebelum ini, boleh layari, http://kalamperantau.wordpress.com

No comments

Powered by Blogger.