Kenapa kita harus bermasalah seperti ini?

Oleh Dinsman

Cerita manusia sememangnya kompleks, rencam dan pelbagai. Hanya kadang-kadang ia kelihatan mudah dan simpel. Sewaktu ia mudah dan simple itu memang ia seperti tidak ada masalah. Tetapi sewaktu-waktu tertentu ia akan muncul dengan wajah yang kusam, rumit, penuh bermasalah dan seperti tidak ada penyelesaian. Ketika itu yang diperlukan adalah kebijakasanaan.


Apabila sesuatu itu memerlukan penilaian, kita pun sering juga menjadi terkejut mendapati kawan-kawan yang kita anggap selama ini kita mengenalinya tiba-tiba membuat sesuatu yang di luar dugaan kita sama sekali. Ah, kenapa dia bersikap begitu? Apakah dia tidak faham, tidak kenal, ataupun kita yang tidak kenal dia?

Makanya bagaimana?

Kita menjadi serba salah dan serba tidak kena apabila kedua-dua pihak yang berkelahi itu adalah kawan kita. Sebahagian daripada kawan-kawan kita yang lain pula menyebelahi di satu pihak, manakala sebahagian lagi kawan-kawan kita juga, menyebelahi pihak yang satu lagi. Ah, mana satukah yang berada di pihak yang benar?

Kedua-dua pihak mempunyai cerita masing-masing dengan versi masing-masing, yang menyokong bahawa tokoh di pihak mereka adalah yang benar. Maka di sini kita amat mengharapkan kebijaksanaan seseorang untuk dapat mengambil tindakan yang tepat, bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi.

Apabila di situ terlibat pula seorang tokoh pemimpin yang kita hormati, yang kita harapkan kebijaksanaan kepimpinannya dapat diteruskan untuk suatu tempoh lagi, dan permasalahan yang rumit itu rupa-rupanya akan menjejaskan ketokohan pimpinan dan kemuliaan peribadinya – apakah yang menyebabkan kita menjadi bimbang dan risau sebenarnya?

Kita bimbang dan risau memikirkan kalau-kalau tokoh pemimpin yang kita sayang itu akan menjadi mangsa ketidakfahaman orang terhadapnya, atau menjadi mangsa konspirasi jahat pihak yang memusuhinya, atau kita bimbangkan dia menerima akibat daripada tindakannya sendiri yang telah tersilap? Maksudnya kita juga percaya bahawa tokoh pemimpin yang kita hormat dan sayang itu pun ada kemungkinan telah berbuat silap dalam tindakan kepimpinannya.

Masakan tidak! Sedangkan tokoh sebesar Ali bin Abi Talib dan Usman bin ‘Affan pun harus menempuh saat-saat yang rumit dan pilu dalam kehidupan mereka sebagai pengganti Rasulullah saw memimpin umat Islam, dan mereka pun pernah membuat tindakan yang dipersalahkan oleh umat di zamannya, seperti yang digambarkan oleh sejarah kepada kita, ‘kan!

Dan dalam masa yang sama kita pun mengharapkan juga ada kebijaksanaan yang akan dizahirkan oleh sang tokoh kita, dalam situasi yang rumit itu, agar keadaan yang kacau-bilau itu pun dapat diselesaikan secara yang berhikmah, dan itu akan dapat membuktikan bahawa kewibawaanya sebagai pemimpin pun masih utuh.

Jadinya bagaimana?

Memang rumit, sulit dan payah, seolah-olah seluruh organisasi dan institusi boleh rosak dan hancur. Namun orang yang bijaksana sentiasa dapat melihat jalur cahaya yang menunjuk ke arah penyelesaian. Cuma kadang-kadang proses yang perlu diikut itu, dan implikasinya juga, kelihatannya tidak seperti yang diharapkan oleh kebanyakan orang.

Dan akhirnya kita pun perlu bertanya – apakah sebenarnya yang kita harapkan? Khusus dalam situasi rumit dan kompleks atau kemelut yang sedang dihadapi ini – apakah sebenarnya yang kita harapkan? Dan apakah harapan kita itu pun semuanya sama? Atau harapan kita pun sebenarnya berbeza-beza?

Maka akan berterusanlah… hal yang sama akan berulang-ulang dan menjadi sejarah lagi. Maka orang pun berpesanlah supaya belajarlah dari sejarah. Dan orang juga berkata bahawa manusia tidak mahu belajar dari sejarah. Dan begitulah akan terjadi apa-apa yang terjadi.

Yang namanya kehidupan ini memang beginilah ia. Segala-galanya. Hanya kita yang tidak tahu bilakah giliran kita untuk sesuatu yang tidak kita duga dan tidak kita suka itu. Padahal di dalam al-Quran cukup banyak ingatan yang mengatakan bahawa hidup kita ini sentiasa akan diuji, bahawa Tuhan tidak akan membiarkan manusia itu bebas begitu sahaja tanpa diuji oleh-Nya. Bahkan Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul pun tidak terkecuali.

Maka marilah kita masing-masing kembali kepada diri kita, dan mengambil serta memberi sedikit masa untuk kita mengenali diri kita sendiri. Sewaktu kita sedang menuduh sipolan itu berdengki dan berdendam misalnya, apakah di dalam diri kita sendiri tidak ada sedikit pun rasa dengki dan dendam terhadap orang?

Sewaktu kita sedang menuduh sipolan dan sipolan itu tidak ikhlas dalam perjuangan dan sebaliknya lebih mengutamakan kepentingan diri, apakah diri kita sendiri cukup ikhlas berjuang tanpa mengharapkan apa-apa pun untuk kepentingan diri? Dan sewaktu kita suka membuat komplen itu dan ini kepada orang itu dan orang ini, sempatkah kita melihat kepada diri kita sendiri apakah kita sudah melaksanakan apa-apa yang kita harapkan dilaksanakan oleh orang itu dan orang ini?

Barangkali tulisan saya kali ini agak lain sedikit warna dan bunyinya ya? Tak tahulah, saya pun tiba-tiba seperti terlihat begitu banyak sekali hal-hal yang boleh menyebabkan umat atau jemaah kita menjadi lemah dan mundur, padahal baru saja tadi kita sudah berada di landasan yang sedang membawa kita menuju kepada suatu kemenangan besar tidak lama lagi.

Kenapa tiba-tiba kita harus bermasalah seperti ini? Tidak bolehkah kita mencari persefahaman sesama jemaah sendiri? Ketika jemaah semakin membesar sekarang tidak bolehkah kita meningkatkan kewaspadaan, dengan menjalani tarbiyah dan latihan-latihan yang perlu?

Berpeganglah pada tali Allah dengan sekuat-kuatnya, dan janganlah pernah kita lupa pada pesan al-Quran, bahawa Allah tidak akan membiarkan kita hidup bebas begitu sahaja tanpa diuji oleh-Nya. Dan bahawa syaitan itu tidak ada lain kerja mereka melainkan sentiasa berusaha untuk menyesatkan dan menyelewengkan manusia dari landasan diri yang sebenar (siraatal mustaqiim).

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 0136362408)

No comments

Powered by Blogger.