Wang Ehsan : Husam, Carigali Hess dan Mazlan Hashim

Kerajaan Kelantan bukan penggemis, kami menuntut apa yang menjadi hak kami! Kata-kata YB. Salahuddin Ayub menggegarkan urat saraf saya mendengarnya. Begitu juga semangat ahli-ahli Parlimen PAS seperti Dato’ Kamaruddin Jaafar, Dr. Dzulkefly Ahmad, Dato’ Mahfuz Omar, Siti Zailah dan lain-lain lagi. Setengahnya dari Kelantan, setengahnya anak rantau dan setengahnya dalam kalimah Kelantan di sebut, ‘ore luar’.

Saya berkongsi semangat itu dan saya bersetuju dengan mereka.

Pandangan Peribadi

Tetapi saya juga mahu berterima kasih kepada YAB Perdana Menteri. Bagi saya, Wang Ehsan yang dijanjikan oleh Perdana Menteri adalah ‘advance bonus’ buat rakyat Kelantan sementara menanti kejayaan didalam tuntutan royalti.

Walaupun dari kacamata rakyat, Wang Ehsan dan royalti adalah benda yang sama cuma istilahnya digunakan mengikut siapa pemerintah negeri. Kalau pemerintah negeri adalah dari BN maka akan dipanggil sebagai royalti seperti termaktub mengikut perjanjian berdasarkan akta 144. Tetapi kalau kerajaan negeri bukan dari BN maka istilah Wang Ehsan akan digunakan dan ia tidak akan dilunaskan seperti kehendak akta 144.

Apapun kalimah dan termanya, bagi saya sesuatu yang bertujuan untuk kebaikan rakyat akan sentiasa bermakna sekiranya ia ditunaikan dengan niat yang baik dan saluran yang lurus.

Oleh yang demikian, persetujuan YAB PM memberi Wang Ehsan sementara rakyat Kelantan terus tabah menuntut royalti adalah amat saya alu-alukan.

Samada ia disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan atau terus kepada Kerajaan Negeri bukan isu penting bagi saya. Yang pentingnya ia disalurkan secara telus dan spesifik seperti kata PM, menerusi projek pembangunan untuk membasmi kemiskinan.

Namun suka saya ingatkan, pesta seperti Monsoon Cup dan projek seperti Masjid Kristal bukanlah sesuatu yang berupaya membasmi kemiskinan. Bahkan setelah 20 tahun lamanya wang royalti diberikan kepada Negeri Terengganu dan kemudiannya disebut Wang Ehsan, Terengganu masih mempunyai kadar kemiskinan yang antara tertinggi di Malaysia dan lebih tinggi dari Kelantan.

Pokok pangkalnya, satu mekanisme yang lebih berkesan diperlukan dan rakyat sendiri seharusnya perlu diberi peluang membuat pilihan apa yang mereka mahukan dari Wang Ehsan tersebut.

YAB Perdana Menteri mengumumkan di Dewan Rakyat pagi ini bahawa pembayaran Wang Ehsan ini adalah berdasarkan terdapatnya aktiviti carigali petroleum di medan yang dipanggil Bumi Selatan.

Bumi Selatan adalah suatu kawasan yang tidak pernah disebut sebelum ini bahkan telah cuba dinafikan oleh banyak pihak bagi melindungi kewujudannya.

Saya pernah menghubungi pihak Carigali Hess, operator yang diberi hak mengeksploit kawasan JDA, iaitu kawasan bertindih tuntutan antara Malaysia dan Thailand.

Soalan yang saya kemukakan kepada mereka adalah berhubung operasi mereka di kawasan yang dipanggil PM301 kerana dari kajian saya mendapati terdapat operasi di medan yang dipanggil Gajah, Ular, Bumi Selatan dan Bergading. Saya mengesyaki bahawa terdapat aktiviti di salah satu atau kesemuanya dan Carigali Hess walaupun operator di Kawasan JDA telah melakukan operasi di PM301, iaitu Perairan Malaysia dan bukan kawasan tuntutan bertindih.


seterusnya untuk anda baca.....

No comments

Powered by Blogger.