Biarkan Kelantan Membangun Bersama Islam

Sudah 18 tahun PAS menerajui Kelantan, mulanya bersama kerajaan Angkatan Perpaduan Ummah, kemudiannya bersendirian dan kini kerajaan Pakatan Rakyat. Selama 18 tahun itu pelbagai usaha serius dijalan dan diperkenalkan dalam usaha kerajaan negeri merealisasikan slogannya "Membangun Bersama Islam".

Antara pencapaian terbaik Kelantan adalah berjaya mengekalkan rekod urustadbir yang bersih dan telus sehingga kehari ini.

Selain itu Kelantan juga dari masa kesemasa memperkenalkan peraturan berhubung-kait dengan isu dan persoalan moral demi memelihara rakyat dan penduduknya agar menepati cara hidup Islam sebagaimana yang dituntut oleh agama. Banyaklah yang telah diperkenalkan dari mengharamkan kegiatan judi "berlesen" sehinggalah mengawal kedai-kedai yang menjual arak serta garispanduan hiburan dan lain-lain termasuk kod etika berpakaian di kawasan PBT.
Dan seiringan dengan itu ianya juga merupakan suatu kebiasan juga yang setiap perkara seperti ini diperkenal atau dikuatkuasa maka tatkala itu jugalah akan ada pihak-pihak yang melenting, menetang dan lebih sedih lagi mengeluarkan pelbagai kata-kata kesat dan cemuhan bagi merendah-rendah dan memperlekeh usaha kerajaan negeri itu.

Terbaru MPKB-BI kononnya mengeluarkan arahan baru berhubung kod berpakaian wanita yang bekerja di premis-premis perniagaan di dalam kawasan PBT itu, bahawa mereka dilarang mengenakan "lipstick" yang "striking", kasut tumit tinggi yang mengeluarkan bunyi ketika berjalan, perlu mengenakan tudung labuh dan lain-lain.

Belum pun sempat mana-mana pihak mendapatkan penjelasan, maka terbitlah pemuka-pemuka yang sememangnya tidak pernah mengiktiraf mandat politik yang diberikan oleh rakyat Kelantan kepada PAS, dengan tohmahan dan pertuduhan masing-masing. Peguam Haris Ibrahim menulis dalam blognya: "Selamat datang ke Darul al Taliban", Pengurus program Sisters in Islam mendakwa yang arahan terbaru ini bertentangan dengan janji PAS untuk menggugurkan agenda Islam melalui Pakatan Rakyat (bila pula PAS berjanji demikian?), Menteri Wanita Ng Yen Yen mendakwa PAS terus menyanyikan lagu-lagu lama, Ivy Josiah dari WAO menyatakan bahawa langkah ini merupakan suatu mimpi ngeri yang berulang, kerana ini bukan kali pertama Kelantan mengekang hak wanita.

Sebelum ada lagi pihak yang seangkatan dengan gereombolan yang memang tidak pernah senang hati dengan kerajaan "Membangun Bersama Islam" di Kelantan berikut saya berikan petikan dari surat terbaru MPKB-BRI itu:

ARAHAN MEMATUHI ETIKA BERPAKAIAN

Adalah dimaklumkan bahawa para pekerja yang mengendalikan premis makanan dan bukan makanan dalam kawasan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandara Raya Islam hendaklah menutup aurat bagi yang beragama Islam manakala yang bukan Islam hendaklah berpakaian sopan ketika menjalankan aktiviti perniagaan. Arahan ini selaran dengan syarata lesen yang dikeluarkan oleh Jabatan Perlsesanan MPKB-BRI.

Surat yang ditandatangani YDP MPKB-BRI itu jelas bukan merupakan peraturan atau arahan baru tetapi memperingatkan pertauran yang telah sedia ada. Menurut maklumat memang bersama surat berkenaan disertakan pamphlet bertajuk:

MPKB-BRI cakna anak muda

yang terkandung di dalamnya contoh-contoh pakaian wanita Muslimah dan contoh-contoh pakaian yang salah. Ianya bukan pertauran baru tetapi kempen menggalakkan anak-anak muda khasnya wanita Muslimah agar berpakaian menurut syariat Islam.

Jika ianya merupakan kempen sedemikian, lalu apa hak Harris Ibrahim, SIS, Ng Yen Yen, Ivy Josiah dan lain-lain mahu memperkecil dan menentangnya "unless you are all against anything that sounds "Islamic"!

Bagi saya MPKB-BRI dan kerajaan negeri sedang dalam proses mendidik rakyatnya agar menjadi masyarakat yang bermoral dan menepati tuntutan syariat. Ianya bukan suatu tugas yang mudah dan ternyata tidak langsung diberi penekanan di tempat-tempat lain. Biarlah Kelantan melakukannya, kerana rakyat Kelantan yang memberi mandat kepada kerajaan ini tahu dan sedar bahawa kerajaan ini mahu "Membangun Bersama Islam".

roslan sms

No comments

Powered by Blogger.