Pemuda akan boikot himpunan Protes jika terdapat unsur hiburan melampau

Oleh pemudawilayah

"
Promosi Himpunan Protes agak terjejas juga bila mana seluruh mata tertumpu pada kes liwat yang kononnya melibatkan Anwar Ibrahim. Pemimpin yang menjadi bualan ramai ini ternyata masih kuat pengaruhnya hinggakan media terlupa sebentar tentang Himpunan Protes pada 6 Jun ini.

Dalam mesyuarat teknikal Protes semalam, Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohamad bertegas untuk menolak sebarang unsur-unsur muzik melampau yang bakal disajikan kepada mereka yang hadir dalam Himpunan Protes ahad nanti.


Walaubagaimana pun, beliau yang mewakili PAS dalam mesyuarat itu bersetuju jika bentuk pertunjukan seni ini memfokuskan kepada isu minyak dan muziknya tidak terlalu keras. Medium akustik menjadi keutamaan jika konsert itu ingin diteruskan.

Hishamuddin Rais yang menjadi pengarah persembahan telah berjanji untuk membatalkan pertunjukan beberapa kumpulan underground dan digantikan dengan kumpulan nasyid dan dikir barat. Beliau menjaminkan bahawa persembahan nanti akan tertumpu pada isu minyak dan juga kezaliman kerajaan.

Sedikit kejanggalan pasti terasa dalam himpunan kali ini yang mana ianya bukan lagi sekadar demontrasi. Tempatnya dikawasan Padang Timur nanti adalah begitu besar dan khalayak juga turut disediakan dengan beberapa kemudahan seperti pentas ceramah & konsert yang besar, tempat solat, tandas bergerak dan juga gerai-gerai jualan untuk makanan dan bahan kempen.

Bisik-bisik diluar juga mula kedengaran. “ini bukan lagi demo….dah jadi karnival rakyat”

Walaubagaimana pun, pemudawilayah bersetuju dengan pimpinan PAS yang lain untuk mencuba pendekatan baru ini bagi meransang orang ramai hadir ke himpunan ini. Mereka yang khuatir dengan gangguan Polis sebagaimana yang berlaku semasa himpunan BERSIH dahulu kini boleh menarif nafas lega kerana perkara itu mungkin tidak akan terjadi.

Pihak Polis Selangor juga telah bersetuju untuk membenarkan program ahad ini.

Suatu lagi perkara yang agak luar biasa, Himpunan kali ini akan berlangsung hingga lewat malam dan pelbagai acara di atur termasuklah ucapan pimpinan PAKATAN, NGO, persembahan muzik suara rakyat, tarian singa naik minyak, gendang rakyat dan sebagainya.

Pemudawilayah hanya memfokuskan kepada himpunan dan sesi ucapan pimpinan. Pemudawilayah juga bersetuju mengambil tanggungjawab bersama pemuda PAS yang lain untuk mengawal pimpinan dan menguruskan kehadiran mereka. Antara pimpinan yang setuju hadir adalah Presiden PAS, Tuan Guru Hj. Abd Hadi Awang, Lim Kit Siang, Wan Azizah, Anwar dan kelima-lima Menteri Besar PAKATAN.

Pihak Unit Amal akan memantau urusan keselamatan secara umum. Oleh itu, untuk para peserta. Semua diminta untuk berikan kerjasama dan tidak menimbulkan provokasi yang boleh mencetuskan ketegangan.

Secara keseluruhannya Pemuda PAS akan memastikan bahawa program kali ini akan berjalan pada lunas-lunas syariat yang dibenarkan. Sebarang unsur hiburan melampau akan diambil tindakan sama ada dalam bentuk menarik sokongan (boikot) atau dalam bentuk yang difikirkan sesuai bagi menjaga imej PAS keseluruhannya.

"

No comments

Powered by Blogger.