TINDAKAN BIAR SEIMBANG

http://memobelakang.blogspot.com/

Kita menyokong penuh tindakan KDN merampas penerbitan yang tidak ada permit penerbitan. Apa yang berlaku pada Gedung Kartun patut jadi ikhtibar kepada semua penerbit. Baru submit dummy, belum dapat kelulusan KDN dah cetak majalah merupakan satu tindakan yang tidak betul.


Di zaman Syed Hamid Albar jadi menteri yang jaga permit akhbar, beliau luluskan banyak permit penerbitan akhbar termasuk yang condong kepada pembangkang. Tetapi di zaman Hishamuddin nampaknya penerbit tidak boleh sebebas di zaman Syed Hamid. Oleh itu kelambatan Hishamuddin meluluskan permit penerbitan Gedung Kartun menunjukkan zaman liberal yang dinikmati di zaman Pak Lah tidak akan berulang di zaman Najib.


Janganlah kita ambil tindakan kepada satu pihak sahaja. Bagaimana siasatan polis kepada Harian Metro yang menyiarkan berita palsu di muka depan baru-baru ini. Kenapa belum didakwa Harian Metro itu. Malah Kosmo juga menyiarkan berita yang menyinggung keluarga Yasmin Ahmmad. Kenapa Kosmo tidak diambil tindakan oleh KDN. Oleh itu KDN perlu bersikap adil kena ambil tindakan kepada semua Gedung Kartun, Harian Metro dan Kosmo.


Kementerian Dalam Negeri (KDN) Rabu menyangkal dakwaan Ketua Pengarang Gedung Kartun, Zulkiflee Anwar Ulhaque atau kartunis Zunar bahawa majalah itu memiliki permit penerbitan yang sah.


"Kesemua kenyataan Zunar tidak berasas sama sekali, kerana 'dummy' Gedung Kartun yang dihantar untuk penilaian masih di peringkat perbincangan KDN. Tetapi kelihatannya Zunar telah ke hadapan mencetak lebih awal," menurut KDN dalam satu kenyataan Rabu.


Kenyataan itu turut menyebut jika apa yang didakwa Zunar bahawa permit penerbitan daripada KDN telah diperoleh maka beliau seharusnya mempunyai resit pembayaran.


Bagaimanapun, rekod KDN tidak ada menunjukkan sebarang transaksi daripada Gedung Kartun atau Sepakat Effektif Sdn Bhd.


KDN juga menolak dakwaan pengarang majalah itu bahawa tindakan yang diambil terhadap majalah itu bermotifkan politik.Pada 25 Ogos lepas, sebanyak 408 naskhah edisi pertama majalah Gedung Kartun dirampas mengikut Seksyen 5(1) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan atau penerbitan tanpa permit.

No comments

Powered by Blogger.