Isu haji, PMBK persoalan terhadap Nik Aziz

KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, kini berdepan dilema apabila ada pihak mula persoalkan aspek moraliti berhubung tajaan haji dan pelantikan menantunya dalam Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

Malah ada pihak mendesak supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan segera dan telus berhubung kedua-dua perkara itu.

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali, calon bebas yang menang pilihan raya umum 2008 atas tiket Pas, berkata walaupun individu terbabit berkemungkinan ikhlas menaja pemergian Nik Abdul Aziz ke Tanah Suci, dipercayai membabitkan kos RM65,000, namun tindakan itu dilihat kurang wajar.

"Kalau benar individu itu ikhlas untuk menaja haji dan mencari barakah, seharusnya beliau menaja golongan yang tidak berkemampuan, seperti orang miskin, orang kurang upaya, ibu tunggal.

"Saya percaya pahalanya lebih besar lagi jika kita tolong orang golongan ini kerana mereka tergolong dalam kumpulan penerima zakat," katanya ketika ditemui di sini, hari ini. - Bernama

No comments

Powered by Blogger.