MB Selangor Bidas Perwakilan PAS

Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini berkata beliau kecewa dengan tuduhan perwakilan Pas kelmarin bahawa Pakatan Rakyat tidak bersungguh-sungguh memperjuangkan Islam.

Beliau memberitahu mereka supaya melaksanakan dulu apa yang mereka cakapkan.

Di satu seminar khas Pas kelmarin, beberapa perwakilan parti menuduh PR tidak memperjuangkan hak-hak Muslim dan sangsi mengenai peranan Islam dalam hubungan parti itu dengan DAP dan PKR.

Menteri Besar Selangor itu menegaskan, Islam mahukan orang Muslim bukan saja berdakwah tetapi mesti turut proaktif.

“Islam sendiri mahukan kita orang Islam jadi proaktif, bukan dengan mengharapkan orang lain, tetapi ummah mempunyai tanggungjawab sosial. Dalam Islam kita bukan saja mesti berdakwah tetapi mesti bertindak.

“Jadi jika ada orang mahu komplen mengenai Pakatan Rakyat, maka orang itu mesti berkata dia telah menghabiskan 2,000 jam berdakwah, dan tidak ada orang telah berbuat demikian," katanya.

Tambahnya perwakilan Pas mesti menunjukkan contoh yang baik sebelum membuat sebarang tuduhan.

“Saya sendiri berbuat demikian, kami tidak komplen, kami mempromosi Islam," katanya.

Khalid juga memberitahu Pas supaya jangan mengharapkan diberi begitu saja peranan sebagai pemimpin. Sebaliknya parti itu mesti berusaha untuk mendapatkannya.

“Jika anda mahu jadi pemimpin, orang ramai mesti menerima anda sebagai pemimpin. Bukan anda memaksa orang mengaku anda pemimpin. Tidak sekali. Anda mesti berusaha mendapatkan taraf pemimpin dan hormat orang lain," katanya. -sbhgn terjemahan artikel dari MI oleh tekanenter

1 comment

Unknown said...

Tak payah pening2.Tak lama lagi PR akan berkubur!

Powered by Blogger.