Wajar SPRM Hanya Soal Siasat Saksi Pada Waktu Pejabat

Shah Alam , 20 November 2009 - Rakyat menyambut baik keputusan Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) semalam bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak boleh lagi menyoal saiasat saksi selepas waktu pejabat.

Menyifatkan keputusan berkenaan sebagai tindakan wajar, mereka berpendapat tindakan SPRM menyoal siasat saksi melebihi waktu pejabat merupakan tekanan ke atas individu berkenan.

“Bagi saya baguslah perkara tersebut dibuat.Elok sangatlah,kalau nak buat soal siasat pada waktu malam tidak sesuai dengan keadaan mental yang berserabut memikirkan banyak urusan,dan perkara-perkara yang lebih penting dan eloklah waktu yang selesa untuk bersoal jawab,kata Syukri Mohamad.

“SPRM tidak boleh menyoal orang ramai selepas waktu kerja kerana selepas waktu kerja ia sudah tidak ada kena mengena dengan hal kerja.Waktu pejabat dalam pukul 8 pagi hingga 5.00 petang,jadi selepas pukul 5.00 petang bukan lagi dalam waktu kerja.Dan sudah menjadi kebiasaan pekerja akan balik dan menghabiskan masa bersama keluarga.Jadi saya sokong tindakan yang dibuat,”jelas Saravana.

“Saya rasa elok sangatlah dibuat begitu, jangan disoal orang sampai ditengah malam,mereka akan akan tertekan dan sepatutnya dari dulu lagi langkah-langkah seperti ini dibuat,biarlah dalam waktu pejabat,”kata Halim Khalid.

“Ikut keadaan dan waktu yang sesuai sebab bila waktu malam dalam waktu tidur agak susah bagi orang hendak mengingati semua perkara dalam satu masa, sebaiknya biarlah pada waktu pejabat,”jelas Mazudin Abd Muit.

Mahkamah Tinggi semalam mengisytiharkan penahanan Tan Boon Wah oleh SPRM lebih dari waktu pejabat iaitu 15 Julai jam 9.45 pagi hingga jam 2.53 pagi keesokan harinya adalah salah.

Mahkamah juga memutuskan SPRM tidak boleh lagi menyoal siasat saksi selepas waktu pejabat seperti yang diamalkan sebelum ini.

Keputusan itu dibuat berikutan pendedahan mendiang Teoh Beng Hock disoal siasat sepanjang malam sehingga awal pagi sebelum di jumpai mati di perkarangan ibu pejabat SPRM Selangor di Shah Alam 16 Julai lalu.

Hakim Mohamad Ariff Md. Yusof dalam penghakiman bersejarah itu berkata, tindakan menahan seorang saksi untuk disoal siasat menjangkaui waktu pejabat adalah satu penahanan secara salah di sisi undang-undang.

Sehubungan itu Boon Wah berhak menerima ganti rugi terhadap penahanannya itu.(TvSelangor-ShakiraBuang)

No comments

Powered by Blogger.