Nasib kaulah jang!!!

Peruntukkan perlembagaan yang memberikan keistimewaan kepada Bumiputra memang ada. Itu nyata. Setiap rakyat tahu peruntukkan itu wujud. Hanya pihak yang tidak ada kejujuran sahaja yang akan menafikannya. Berdasarkan kepada peruntukkan itu kerajaan pernah mewujudkan DEB (Dasar Ekonomi Baru) sejak awal tujuh puluhan dan telah ditamatkan pada tahun 1990 dan digantikan dengan dasar pembangunan jangka panjang negara.

Matlamat DEB hanya satu; iaitu untuk membina perpaduan rakyat melalui beberapa proses yang dipersetujui oleh semua kaum dan pihak. Isu ini telah selalu ditulis didalam blog ini setahun dua yang lalu dan tidak payah lagilah diulangi inti parti dasar itu.

Yang saya nak sentuh sedikit pada hari ini ialah tentang ‘special rights’ untuk orang Melayu dan Bumiputra itu, yang berkisar disekeliling perlaksanaannya dan definasi Bumiputra yang disebutkan acap kali oleh banyak pihak itu. Saya merasa amat tertekan mendengar dan melihat dasar yang semolek itu telah disalah definasikan oleh pemimpin yang bertanggunjawab dan dasar itu telah disalahgunakan selama ini yang hanya memberikan munafaat kepada hanya bumiputra yang tertentu dan teristimewa sahaja.

Saya merasa kesian melihat Bumiputra yang ramai-ramai ini menjerit-jerit memberikan sokongan tetapi mereka yang ramai-ramai ini jugalah yang telah menjadi mangsa dari ketidak jujuran pimpinan selama ini. Pemimpin kita begitu obses dengan pembangunan fisikal yang keterlaluan sehinggakan Bumiputra tidak dapat menjangkau kepantasan itu dan terus ketinggalan sampai kehari ini.

Yang merasakan nikmat yang tidak terhingga ini hanya segelintir kroni dan ‘bumiputra’ yang istimewa sahaja mengendalikan projek-projek besar seperti projek infrastruktor yang memakan belanja wang rakyat ratusan billion ringgit jumlahnya.

Lebih malang lagi orang Melayu, selain dari terpaksa bersaing dengan Bukan Bumiputra, mereka terpaksa bersaing dengan semua agensi-agensi kerajaan serta semua ‘public companies by guarantee’ yang sekarang dipanggil sebagai GLCs.

Kita telah lupa asas penubuhan GLCs ini. GLCs ini diasaskan penubuhannya untuk mengumpul dan membina herta kekayaan bagi pihak Bumiputra yang selama ini belum terjangkau untuk bersaing dengan pihak-pihak lain. Tetapi syarikat-syarikat ini melaksanakan tugas mereka sebagai entiti perniagaan untuk bersaing dengan Bumiputra. Kalau dalam kontek dasarnya semua GLCs telah gagal melaksanakan tanggunjawab mereka untuk memenuhi dasar-dasar yang ditetapkan itu.

Kejayaan GLCs hanya satu; iaitu untuk meningkat dan membina ego CEO dan pengurusan mereka hingga terbentuk pegawai-pegawai yang diamanahkan itu menjadi kumpulan elitis yang tidak lagi berdiri dibumi dan tidak berpayung dan langit yang dijunjung. Malahan ada diantara CEO GCs yang ada telah mampu untuk menjadi manusia yang ratusan juta nilai harta peribadi dan terbang dengan ‘executive jets’ keseluruh antero dunia.

Segala budaya ini dibiarkan terbina sehinggakan mereka menganggap syarikat yang mereka urusankan itu sebagai syarikat peribadi mereka. Rungutan ini memang telah kita dengari sejak pertengah 80 han dahulu tetapi kelalaian pucuk pimpinan semasa itulah yang menyebabkan budaya buruk ini mengembang tanpa batasan hari ini.

CEO-CEO ini mengambil kesempatan diatas nama Bumiputra sedangkan mereka adalah bumiputra yang ditugaskan secara moralnya untuk membantu bumiputra yang ramai-ramai masih terkial-kial untuk membina perniagaan dan kehidupan seperti yang dirancang didalam dasar kerajaan itu.

“Bumiputra-Bumiputra’ istimewa inilah yang menikmati segala keistimewaan kerana mereka merupakan Melayu baru yang hampir dengan pimpinan yang berkuasa dan Bumiputra yang lain masih ditakok lama berjuang untuk hidup dengan disaingi oleh ‘Bumiptra-Bumiputra’ istimewa ini selain dari taukeh Cina yang besar-besar.

Setiap kali projek-projek besar terutamanya projek infrastruktor akan diperolehi oleh kumpulan-kumpulan yang sama secara bergilir-gilir dan tidak ada peluang untuk syarikat-syarikat lain untuk berkembang maju. Yang terakhir ialah syarikat Gamuda-MMC yang dipunyai oleh dua kumpulan manusia berpengaruh dinegara ini telah diberikan projek raksaksa MRT yang bernilai RM40 billion.

Melalui projek ini pemerasan terhadap wang amanah rakyat dilakukan secara sistematik.

Rakyat dipujuk untuk mempercayai yang MRT itu akan menjana pendapatan sebanyak RM42 billion ringgit setahun dengan tujuan untuk mendapatkan kepercayaan rakyat dengan berselindung disebalik pendapatan RM42 billion yang digembar gemburkan itu. Tidak ada manusia yang berkemampuan berfikir akan mempercayai kos pembangunan projek infrastruktor itu akan sampai ketahap RM40 billion.

Tetapi pandangan seperti yang saya utarakan ini tidak akan diterima kerana banyak pihak terlibat dengan kepentingan masing-masing akan mempertahankannya dengan bermacam-macam alasan. Orang pandai-pandai akan tahu cara untuk meyakinkan yang projek ini diwujudkan diatas kejujuran walaupun disebaliknya ianya merupakan usaha mengelirukan rakyat yang sangat sistematik. Tetapi lambat laun ianya akan diketahui juga oleh pembayar cukai bagaimana mereka dikelirukan oleh pihak yang tamak haloba ini.

Sejak dari pentadbiran Dr Mahathir lagi kumpulan yang sama sahaja yang mendapat faedah dari projek-projek gergasi seperti ini saolah-olah semua rakyat yang jembel seperti kita ini hanya ditugaskan untuk mendukung pentadbiran ini semata-mata untuk kepentingan kumpulan-kumpulan yang sama. Kita rakyat yang dibawah ini disifatkan mereka sebagai anjing buruan untuk mengejar dan mengepung kijang utuk tuannya.

Tuannya mendapat semua daging-daging yang pejal-pejal sedangkan anjing buruan itu hanya mendapat tulang yang dilemparkan kepada anjing-anjing buruan untuk direbut diantara anjing-anjing buruan itu. Anjing-anjing buruan itu akan bersukacita mendapat menggigit tulang-tulang itu akan terus taat membantu tuannya memburu binatang buruan yang lazat-lazat untuk dimakan.

Itu sahajalah gunanya ahli-ahli UMNO dan BN ini. Lagi kuat mereka disokong lagi hebat perlakuan yang sangat bedebah ini. Lagi banyak kita dibohongi lagi kuat kita menyokongnya. Bak kata orang dikampung saya, ‘nasib kaulah jang!!!’

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2010/12/nasib-kaulah-jang.html

No comments

Powered by Blogger.