Pakatan simpati mangsa kemalangan bas

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Dis: Pakatan Rakyat Perak melahirkan rasa simpati terhadap semua ahli keluarga mangsa yang terlibat dalam kemalangan bas di di Kilometer 15, Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands semalam.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat negeri, Drs. Khalil Idham Lim dalam satu kenyataan memberitahu, tragedi yang meragut 27 nyawa itu sangat mengejutkan dan menyedihkan seluruh rakyat di negara ini.

Sehubungan itu, beliau menggesa pampasan segera diberikan kepada keluarga mangsa yang terlibat bagi meringankan beban mereka.

"Walaupun nilai nyawa tidak dapat diganti dengan nilai wang, saya berharap pampasan yang setimpal diberikan kepada keluarga magsa secepat mungkin sesuai dengan peruntukan yang sedia ada," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Semalam, kemalangan terburuk itu berlaku pada 11.40 pagi apabila sebuah bas dua tingkat milik San Express Holiday membawa 37 pelancong dari Thailand sedang menuruni bukit. Tiga rakyat tempatan terdiri pemandu bas, penolong pemandu dan seorang pemandu pelancong turut terbunuh.

Selain itu, Pakatan Rakyat Perak juga mencadangkan supaya pihak kerajaan mengambil tindakan segera mengkaji secara terperinci terhadap lokasi tersebut dan sepanjang laluan dari Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands yang dikatakan sering berlaku kemalangan.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar pernah membangkitkan isu bahaya bas dua tingkat di lebuhraya sewaktu membahaskan usul memotong gaji Menteri Pengangkutan.

Beliau membangkitkan perkara itu ekoran beberapa kes kemalangan yang melibatkan pengangkutan awam khususnya bas yang sering berlaku.

No comments

Powered by Blogger.