Taliban serang pusat rekrut tentera di Kabul

http://www.bharian.com.my/articles/TalibanserangpusatrekruttenteradiKabul/pix_gal0

ASKAR Afghanistan melihat bangkai bas yang diserang anggota Taliban di pinggir Kabul, semalam.

KABUL: Serangan bunuh diri menyasarkan pusat rekrut tentera Afghanistan dan sebuah bas tentera di Kabul semalam, menyebabkan 10 askar dan polis terbunuh, kata pihak berkuasa.

Bas terbabit diserang dua penyerang bunuh diri yang membunuh lima anggota tentera dan cederakan sembilan yang lain, kata jurucakap Kementerian Pertahanan.
Kenderaan terbabit dalam tugasan harian membawa kakitangan dari pusat latihan tentera di Kabul ke tempat kerja mereka di mana dua pengebom bunuh diri menyerang dengan menembak menggunakan senjata automatik, kata Jeneral Mohammad Zahir Azimi.
“Seorang daripada penyerang bunuh diri terbabit ditembak mati tetapi yang kedua berjaya meletupkan bahan letupan yang dipasang pada badannya dan mengorbankan lima askar kami serta mencederakan sembilan yang lain,” kata Azimi.

Kejadian berlaku di jalan Pul-e-charkhi yang menyambungkan ibu negara Kabul ke timur wilayah Afghanistan.

Banyak pangkalan tentera asing dan kemudahan latihan pasukan keselamatan Afghanistan di sepanjang laluan terbabit menyebabkan ia sering menjadi laluan kepada pasukan tentera Afghanistan dan NATO.

Kabul dilihat aman sepanjang tahun lalu tetapi laluan jalan raya terbabit menyaksikan sebilangan serangan berdarah terhadap pasukan keselamatan. – AFP

No comments

Powered by Blogger.