Polis Pintas Bila Haluan Kereta Anwar Diubah – Bakri Zinin

Laporan dari Berita Harian [17 Julai 2008] ini membuktikan kecekapan pasukan polis.

Pasukan khas bertopeng polis terpaksa memintas kenderaan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bukit Segambut di sini dan menahan Anwar ekoran tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mengubah haluan kenderaannya pada saat-saat tempoh yang diberi kepadanya untuk menyerah diri kepada polis pada pukul 2 petang ini hampir berakhir.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin memberitahu, polis terpaksa membuat keputusan menahan Anwar di Bukit Segambut pada pukul 1 petang kerana polis mempunyai alasan kukuh bahawa beliau mahu mengingkari arahan hadir ke IPK sebelum pukul 2 petang ini.

“Apabila beliau tidak terus ke IPK tengah hari ini dari ibu pejabat BPR di Putrajaya, sebaliknya mengubah haluan kenderaan ke arah rumahnya, kami fikir memang beliau tidak mahu datang ke IPK,” kata Mohd. Bakri ketika dihubungi.

Mengapa IB berkata demikian? Jika benar bahawa polis menyerbu dan menahan Anwar ketika dalam perjalanan ke rumah hanya selepas mendapati kereta Anwar berubah haluan maka memang cekaplah polis kita.

Mengikut fahaman IB, pada asalnya polis mengira bahawa Anwar akan terus ke IPK KL selepas meninggalkan pejabat BPR Putrajaya. Jika begitu, maka pegawai-pegawai serta anggota mereka hanyalah perlu tunggu di IPK.

Jadi bila masakah mereka tahu Anwar mengubah haluan? Adakah Anwar sentiasa diekori? Sememangnya itulah agaknya kerja mereka.

Kedua, apabila mereka tahu bahawa Anwar menukar haluan, mereka dengan sekelip mata mengerakkan lebih 30 anggota (ada yang kata 50 orang) lengkap dengan pakaian “perang” sempat memintas kereta Anwar.

Sukar sekali untuk IB nak faham macam mana secepat itu, dikumpulkan anggota, sempat bertopeng, bersenjata lengkap, disediakan logistik kenderaan, mengejar kenderaan Anwar yang sudah tersasar dari IPK. Wah hebat sekali! Kalahlah lakonan Hollywood serta Bollywood kalau macam ini.

Kecuali segala ini sememangnya telah dirancang!

Sepatutnya, jika pun sudah tersasar dan sememangnya Anwar nak balik makan tengahari dulu ke, dan sehingga pukul 2 petang Anwar tidak kunjung tiba, apakah susahnya untuk polis ke rumahnya serta menangkapnya selepas tempoh masa yang diberi berakhir?

Bukan dulu [1998] rumah Anwar yang sedia terbuka boleh mereka pecahkan pintu untuk masuk. Itukan lebih hebat. Orang yang berkumpul di rumah Anwar beribu ramainya ketika itu. Boleh mereka tangkap tanpa sebarang masalah [kecuali mereka dah bayar balik ganti pintu itu atau belum?]

Cuma sayangnya dalam kecekapan sebegini, polis jika kerap “gagal” menyelesaikan kes-kes berprofil tinggi yang lain. Kegagalan mereka menimbulkan kesangsian kepada orang ramai. Kes pembunuhan Norita terbiar begitu sahaja. Kes pembunuhan Mustakizah, polis langsung tidak pun sentuh orang yang disebut-sebut sebagai suspek hingga beliau pun kini menuruti Mustakizah. Dan banyak lagilah kalau nak dikira kes-kes yang “terlepas” seperti ini!

No comments

Powered by Blogger.