Anwar Dakwa Sanggup Ke Taiwan

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau akan ke Taiwan, jika perlu, untuk berjumpa dengan 49 Anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) yang melakukan lawatan sambil belajar ke negara itu.

Kata Anwar beliau tidak putus hubungan dengan anggota Parlimen berkenaan dan sanggup ke pergi ke negara itu jika mereka ingin berjumpa dan berbincang dengannya.

"16 Sept akan adalah suatu realiti. Saya telah berjumpa dengan semua pemimpin Pakatan dan kami membincangkan perkara itu secara terperinci, dan memanglah kami menghadapi beberapa masalah teknikal apabila 49 anggota Parlimen itu dihantar ke luar negara," katanya kepada pemberita selepas menghadiri satu prosiding di Mahkamah Sesyen di sini hari ini berhubung tuduhan liwat.

Kumpulan berkenaan, yang diketuai Timbalan Pengerusi Kelab Anggota Parlimen Barisan Nasional Datuk Bung Mokhtar Radin, dijadual pulang ke tanah air pada 17 Sept.

Mengulas keputusan bekas presiden Umno Tun Dr Mahathir Mohamad untuk kembali menganggotai parti itu, Anwar berkata: "Hendak tolong kapal karam secepat mungkin?".

Mengenai kenyataan Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Abdul Aziz Zainal yang meminta kerajaan bertindak tegas terhadap mereka yang mengapi-apikan isu perkauman, Anwar berkata perkara itu perlu diberi perhatian serius.

"Saya menyambut baik kenyataan tersebut dan merayu semua kaum dapat mengawal perasaan masing-masing dan tidak dipergunakan oleh sesiapa untuk mencapai agenda politik mereka," katanya.

-- BERNAMA

No comments

Powered by Blogger.