botak mengamuk...

Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah menghantar surat tunjuk sebab kepada tiga buah akhbar berhubung laporan mereka mengenai perkembangan politik semasa.

Tiga akhbar bekenaan ialah akhbar berbahasa Inggeris, The Sun; akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily dan akhbar rasmi PKR, Suara Keadilan.

Perkara itu disahkan oleh Setiausaha Unit Kawalan Penerbitan dan Teks al-Quran KDN, Che Din Yusof ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Katanya, pihak kementerian mengeluarkan surat tunjuk sebab tersebut semalam.

Menurutnya, ketiga-tiga akhbar berkenaan diberi masa seminggu untuk menjawabnya.

Menurutnya, surat tunjuk sebab dikeluarkan kepada akhbar the Sun kerana didakwa "memanipulasi dan memainkan banyak isu-isu sensitif".

Manakala Sin Chew pula diberi surat tunjuk sebab kerana melaporkan kontroversi kenyataan berbaur perkauman membabitkan pemimpin Umno, Datuk Ahmad Ismail.

Katanya, Suara Keadilan pula menerima surat tunjuk sebab berhubung laporannya yang memetik sumber-sumber yang mendakwa Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan lumpuh selepas menjalani pembedahan jantung.

Mengikut undang-undang, menteri dalam negeri mempunyai hak budibicara untuk menggantung atau membatalkan permit penerbitan jika mereka gagal memberi penjelasan yang memuaskan.

Semalam, menteri berkenaan, Datuk Syed Hamid Albar berkata surat tunjuk sebab telah dikeluarkan kepada beberapa buah akhbar yang lebih menjurus untuk menimbulkan ketegangan dalam kalangan masyarakat, tetapi tidak menamakan akhbar-akhbar tersebut.

Menurutnya, KDN juga mengeluarkan surat peringatan kepada semua pengamal media di negara ini supaya mematuhi garis panduan yang ditetapkan kerajaan.

Syed Hamid berkata, surat peringatan itu dikeluarkan sejurus selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) menarik balik sekatan terhadap beberapa laman web termasuk "Malaysia Today" hari ini.

No comments

Powered by Blogger.