SIASAT, DAKWA DAN HUKUM ~ Ref Malaysiakini

Jabatan Audit Negara berjaya mengesan pembelian sebuah mesin pengimejan (X-RAY) yang berharga 33 juta oleh Kementerian Kesihatan Malaysia yang tidak mematuhi syarat pembekalan kerajaan.

Difahamkan, syarikat Glotel Sdn Bhd yang mendapat kontrak untuk membekalkan alatan tersebut tidak pernah mendaftar dengan Kementerian Kewangan.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang mendedahkan Glotel tidak berdaftar dengan Pusat Khidmat Kontraktor seperti disyaratkan bagi setiap kontraktor yang mahu melaksanakan projek kerajaan dan sepatutnya tidak layak ditawarkan kontrak berkenaan.

Malah, Syarikat Allied Physics Sdn Bhd, sub kontraktor dilantik Glotel bagi mengiktiraf kualiti dan keselamatan PET CT Scan didapati tidak berkelayakan atau memiliki lesen mengendalikan bahan radioaktif dan alat pengimejan seperti disyaratkan di bawah Seksyen 13 (2) Akta Pelesenan Tenaga Atom.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad yang diminta mengulas mengenai isu ini dipetik sebagai berkata :

“Kita sedar isu kontrak itu yang sememangnya dalam perhatian dan tindakan kementerian. Isu ini bukan perkara baru dan kita memang mengetahui mengenainya,"

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lebih lanjut bila ditanya oleh wartawan.

Blog Nuraflah

No comments

Powered by Blogger.