disiplin murid semakin teruk... guru pulak boleh main politik!! umno dah terdesak!!

Lagi kesatuan sambut baik pendidik aktif dalam parti

KUALA LUMPUR: Guru Kumpulan A sudah cukup matang dan mampu bersikap profesional ketika menjalankan tugas di sekolah sekiranya mereka dibenarkan bergiat aktif dalam politik, kata Pengerusi Majlis Permuafakatan Kesatuan/Persatuan Guru Kementerian Pelajaran Malaysia, Jemale Paiman.

Katanya, guru berkenaan diyakini akan berpegang kepada etika perkhidmatan pendidikan dan memahami peraturan ditetapkan, sekali gus melaksanakan tanggungjawab seimbang serta saksama tanpa dipengaruhi perjuangan ideologi politik masing-masing.

Sambil menegaskan guru kini berfikiran terbuka, beliau berkata, ketetapan melarang guru Kumpulan A bergiat aktif dalam politik wajar dimansuhkan kerana ia disifatkan sebagai fahaman lama.

“Bagaimanapun, untuk memastikan pelaksanaan itu tidak menimbulkan sebarang masalah kelak, garis panduan dan kawalan atau pemantauan khusus berkaitan perkara ini perlu disediakan.

“Namun jika boleh, pengurusan sekolah dielakkan daripada terbabit (bergiat aktif dalam politik) kerana dikhuatiri dasar kerajaan tidak dapat dilaksanakan secara seimbang nanti,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan, Hashim Adnan, berkata pembabitan secara aktif dalam politik akan membolehkan guru terbabit menyumbangkan idea langsung dan membuat perbincangan terbuka dengan pemimpin negara.

“Peluang itu akan menjadi platform yang baik untuk menyampaikan harapan dan pandangan mengenai pelbagai isu berkaitan pendidikan negara. Bagaimanapun, guru tetap tidak wajar terbabit dengan kegiatan politik terlalu serius,” katanya.

Di KUANTAN, Presiden Kesatuan Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Mohamad Sabri Mohd Arsad, berkata guru dapat membezakan antara tugas menyampaikan pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar dan tanggungjawabnya kepada parti politik dan kepentingan masyarakat.



“Dakwaan guru tidak sesuai berpolitik kerana dikhuatiri membawa kesan negatif kepada pelajar adalah tidak tepat,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.




KUALA LUMPUR: Cadangan membenarkan guru Kumpulan A bergiat aktif dalam politik boleh dilaksanakan, tetapi perlu dikawal bagi bagi memastikan tumpuan perkhidmatan mereka tidak terjejas, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom.

Beliau menyokong cadangan itu yang disuarakan Menteri Pelajaran yang juga Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada ucapan penggulungan pada hari terakhir Perhimpunan Agung Umno, Sabtu lalu.

“Sekiranya Kabinet meluluskan cadangan itu, sudah tentu pelaksanaannya akan berserta syarat dan mekanisme khusus, termasuk guru mesti mendapatkan persetujuan daripada ketua jabatan.

“Selain itu, ketua jabatan juga berperanan memantau tingkah laku guru di sekolah supaya sentiasa bertugas secara profesional dan mematuhi etika perkhidmatan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Laporan akhbar semalam memetik Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam, sebagai berkata cadangan untuk membenarkan guru Kumpulan A bergiat aktif dalam politik tidak sesuai dilaksanakan kerana ia dikhuatiri boleh memecahbelahkan warga pendidik di sekolah.

Ismail menegaskan, sesetengah guru mungkin taksub dengan parti disokong sehingga wujud sikap berpuak, sekali gus menjejaskan pelajar.

Mengikut Perlembagaan Persekutuan Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 P U (A) 246, pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional dilarang mengambil bahagian dalam aktiviti politik atau memakai mana-mana lambang sesuatu parti politik.

Pegawai kerajaan Kumpulan A atau Pengurusan juga tidak boleh mengambil bahagian secara aktif dalam politik seperti berkempen, sama ada pada waktu pejabat mahupun di luar waktu pejabat.

Alimuddin berkata, cadangan itu melambangkan keyakinan Hishammuddin terhadap kemampuan guru untuk menyumbang kepada pembangunan negara melalui kegiatan politik.

Berdasarkan sejarah, katanya, sebelum era merdeka, guru barisan hadapan dalam perjuangan menuntut kemerdekaan negara dan terus memainkan peranan penting serta berpengaruh dalam arena politik tanah air pada awal zaman kemerdekaan.

Bagaimanapun, katanya, pembabitan itu semakin berkurangan dan akhirnya guru Kumpulan A dilarang bergiat aktif dalam politik berdasarkan Perintah Am yang dikuatkuasakan pada pertengahan 1980-an.

Sementara itu di TAIPING, Hishammuddin berkata beliau melontarkan cadangan guru dibenar aktif berpolitik berikutan banyak dakwaan, kononnya kebanyakan guru pada masa ini tidak menyokong kerajaan.

Bagaimanapun, beliau berkata, seseorang guru hanya dibenar aktif berpolitik di luar sekolah dan dilarang terbawa-bawa dalam pengajaran mereka atau dikenakan tindakan tata tertib.

"Saya memang menunggu perbahasan sihat mengenai isu ini," katanya.

No comments

Powered by Blogger.