Kabinet Baru Najib Ditangguh Ekoran Kekalahan BN Di Bukit Gantang Bukit Selambau


Dilaporkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak masih dalam proses memuktamadkan kabinet barunya dan pengumuman yang dijangka diadakan hari ini ditangguhkan, menurut pegawai rasminya.

Najib, dijangka mengumumkan barisan kabinet barunya esok sebelum berlepas ke Thailand bagi menyertai persidangan serantau di negara berkenaan.

Najib mengambil langkah tersebut dipercayai ekoran kekalahan teruk Barisan Nasonal di pilihanraya kecil Bukit Gantang dan Bukit Selambau semalam di mana beliau dikatakan akan memperkemaskan kabinet dengan sasaran untuk membantu beliau merealisasikan janjinya untuk membawa pembaharuan.

Sekurang-kurangnya enam menteri mungkin digugurkan, dengan menggabungkan beberapa kementerian, selain mewujudkan semula jawatan Setiausaha Parlimen yang dimansuhkan selepas pilihan raya umum tahun lalu.

Difahamkan Najib sudah menerima perkenan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pagi semalam berhubung pelantikan barisan Kabinet barunya.

Antara menteri yang dikatakan akan digugurkan ialah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Chuan, yang tewas jawatan Timbalan Presiden MCA pada pemilihan parti itu, tahun lalu.

No comments

Powered by Blogger.