Pasca Bukit Gantang : Mahathir Salahkan Zambry


Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad memberi alasan bahawa kekalahan parti UMNOnya di Bukit Gantang adalah kerana terdapat banyaknya poster memaparkan wajah Menteri Bersar BN Zambry Kadir.

“Terdapat terlalu banyak kain rentang dan poster di Bukit Gantang. Kebanyakannya menunjukkan gambar calon. Tetapi terdapat banyak yang memaparkan Menteri Besar,” kata Mahathir.

Bukan kerana Zambry tidak popular pada kapasiti peribadinya, tetapi ADUN Pangkor itu telah menjadi simbol kepada ketidak-adilan dan kekecewaaanyang dirasai oleh majoriti penduduk di negeri Perak.

Kajian bebas menunjukkan tiga perempat dari rakyat Perak mahukan mandat diperolehi melalui pilihanraya semula di seluruh negeri untuk memilih pemimpin mereka.

Pihak Umno-BN telah mengenakan pemaksaan ke atas mereka oleh Sultan dan Perdana Menteri Najib Razak tidak berupaya untuk menerima sokongan dan penerimaan, hanya kerana ia kekurangan intisari utama legitimasi, yang hanya boleh di capai melalui pemlilihan - bukan melalui perlantikan yang begitu meragukan pula.

Sementelah lagi, tindakbalas yang dilancarkan oleh Pakatan Rakyat, yang telah diganti dengan kenaikan Zambry, semakin kuat - meluap akibat taktik penipuan yang ketara dilaksanakan oleh UMNO-BN

Dari hal mengunci pagar bangunan sektariat negeri, ancaman untuk darurat, menafikan hak Speaker untuk melantik peguamnya sendiri, menghasu setiausaha dewan supaya membelot Speaker, merobohkan plak Pokok Demokrasi, sehinggalah menghasut mahkamah tertinggi untuk mengeluarkan perisytiharan yang telah dihentam kanan, kiri dan tengah oleh kumpulan undang-undang.

Kesemua langkah yang silap ini telah melukakan negara lebih dari sekadar penduduk di Perak.

No comments

Powered by Blogger.