Suara Keadilan terus dirampas; Pengedar persoal janji Najib

KUALA LUMPUR, 17 APRIL (SK) - Kementerian Dalam Negeri hari ini dilaporkan merampas akhbar Suara Keadilan dan Harakah di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman.

Menurut seorang pengedar Suara Keadilan, Geogie Ganesan pihaknya telah menerima aduan daripada penjual mengenai rampasan yang telah berlaku di tiga buah kedai kawasan tersebut.

Katanya beliau bergegas ke Pustaka Mukmin di Jalan Tunku Abdul Rahman setelah menerima panggilan bahawa Suara Keadilan dirampas pada jam 12.50 petang tadi.

Ganesan mempersoalkan tindakan yang dilakukan oleh KDN sedangkan Najib telah menarik balik pergantungan ketika hari pertama beliau dilantik Perdana Menteri.

“Sekarang Suara Keadilan dirampas, Najib telah menarik balik larangan jualan. Namun hari ini apa yang terjadi? Maklumat terus dikengkang,” katanya kepada Suara Keadilan hari ini.

Dalam operasi yang dilakukan hari ini, KDN menerusi Unit Penguatkuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran telah merampas kira-kira 16 akhbar Suara Keadilan dan dan 13 naskah Harakah di Pustaka Mukmin.

Selain itu dilaporkan kira-kira 80 naskah telah dirampas di dua kedai lain, seperti mana yang dikatakan oleh Ganesan.

Ganesan menambah, KDN harus memperjelaskan secara terperinci mengenai rampasan yang telah dilakukan.

“KDN kenalah beritahu secara terperinci. Kalau tak boleh jual, kenapa Najib tarik balik larangan? Ini telah bercanggah,” katanya dengan nada tegas kepada kami.

Beliau turut meminta agar KDN tidak merampas akhbar yang dijual oleh pembaca dan sekiranya Suara Keadilan tidak boleh dijual, larangan harus dikeluarkan kepada syarikat pengeluar.

“Jangan kacau penjual. KDN harus ambil tindakan kepada pengeluar atau penerbit, bukan peniaga,” katanya lagi.

No comments

Powered by Blogger.