Tidak Wajar Boikot Pilihan Raya Kecil

WALAUPUN Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak, “tidak ketepikan apa juga kemungkinan,” termasuk memulaukan pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Penanti, Pulau Pinang, saya rasa adalah amat merugikan jika Barisan Nasional mengaku kalah sebelum bertarung.

Sekiranya BN memulaukan PRK itu atas apa jua alasan, ia adalah tindakan yang tidak demokratik, cetek fikiran dan merugikan pengundi.

Sebagai sebuah pertubuhan yang mendakwa sedang melakukan penambahbaikan dan restorasi, Umno wajib meyakinkan parti-parti komponen BN yang lain bahawa BN wajib bertanding di DUN Penanti.

Sikap menyerah kalah atau defeatist akan menyebabkan lebih ramai pengundi hilang keyakinan BN dan parti-parti komponennya. Umno dan BN perlu mempamerkan tahap keyakinan dan semangat juang yang tinggi.

BN mungkin tidak berjaya merampas semula kerusi itu daripada Parti Keadilan Rakyat tetapi ia masih mempunyai penyokong yang ramai yang pasti kecewa jika ia tidak bertanding.

Pada pilihan raya umum 2008, Mohammad Fairus Khairuddin (PKR) mendapat 7,346 undi manakala Abdul Jalil Abdul Majid (BN) memperoleh 5,127 undi memberikan kelebihan 2,219 undi kepada Mohammad Fairus.

Lagipun, kalau betul analisis yang mengatakan semakin ramai pengundi Melayu di Bukit Gantang dan Bukit Selambau kembali menyokong BN pada PRK baru-baru ini, adalah sangat tidak bijak bagi BN memulaukan PRK Penanti.

Orang Melayu yang ingin kembali menyokong Umno dan BN kerana bertambah yakin dengan kepemimpinan Umno dan negara sekarang akan kecewa dan hilang semangat.

Memanglah Anwar Ibrahim akan menanti untuk mendera BN kerana Penanti adalah salah sebuah daripada tiga kerusi DUN dalam kawasan Parlimen beliau, Permatang Pauh.

Lagipun, Penanti adalah satu-satunya DUN yang dipegang oleh PKR. Dua yang lain iaitu Permatang Pasir dipegang oleh Pas dan Seberang Jaya oleh BN.

Bagi Ketua Umum PKR itu, Penanti wajib dipertahankan dengan apa cara jua kerana kontroversi di sekitar peletakan jawatan Mohammad Fairus cukup mengaibkan PKR.

Mohammad Fairus adalah salah seorang aktivis muda reformasi yang menjadi harapan Anwar. Dia begitu dipercayai sehingga pada usia yang sangat muda – 33 tahun -- dilantik menjadi Timbalan Ketua Menteri 1 dan diberikan portfolio agama.

Malangnya, dia menjadi sasaran dakwaan rasuah oleh penggiat PKR sendiri sehingga ditangkap dan disiasat oleh dan disiasat oleh Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia.

Dia meletakkan jawatan sebagai TKM1 dan Ahli Majlis Kerja Negeri (Exco) pada 21 Mac walaupun sebelum itu penafian demi penafian dibuat oleh kepemimpinan PKR dan kerajaan negeri pimpinan DAP.

Merumitkan lagi suasana bagi kepemimpinan PKR, khasnya Anwar, adalah kata dua Mohammad Fairus melalui sebuah akhbar Cina yang dia akan mendedahkan “skandal” PKR dan kerajaan negeri jika kepemimpinan parti tidak menolong membersihkan namanya.

Jadi tidak timbul langsung soal ketidakwajaran BN bertanding kerusi itu. Malah BN wajib bertanding. Soal wajar atau tidak PRK itu diadakan pun tidak timbul.

Asalkan peletakan jawatan Mohammad Fairus sah, PRK wajib diadakan kerana tempoh hidup DUN Pulau Pinang masih panjang.

Lagipun, dengan krisis demi krisis yang melanda PKR dan wakil-wakil rakyatnya, adalah tidak mustahil bahawa lebih banyak kekosongan kerusi akan berlaku yang memaksa PRK diadakan.

Sebelum Mohammad Fairus, dua Adun PKR, Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang, Perak) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering, Perak) berpaling tadah, seorang – V Arumugam, Bukit Selambau, Kedah -- meletakkan jawatan dan seorang lagi, Elizabeth Wong (Bukit Lanjan, Selangor) menghantar surat peletakan jawatan tetapi ditolak oleh Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim.

Kalau BN menarik diri, yang menang adalah PKR dan yang kalah adalah rakyat jelata yang menyokong Umno dan BN.

kadir jasin

No comments

Powered by Blogger.