MICHAEL CHIA, TOKOH PERNIAGAAN BN YANG BERJAYA?

Oleh: MOHD YATIM SUHAILI

‘PENGGUBAHAN wang Haram’ seringkali dikaitkan dengan ‘Kegiatan Membiayai Keganasan’ seperti kes yang dibongkar oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) dengan penangkapan Michael Chia Tien Foh pada 14 Ogos 2008 bersama $16 juta wang Singapura ketika cuba menyeludup keluar wang tersebut ke Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Antarabangsa Chek Lap Kok, Hong Kong.

'Pengubahan Wang Haram' (PWH) atau ‘money laundering' merupakan aktiviti mensabotaj ekonomi yang telah mengakibatkan kerugian berbilion ringgit kepada Malaysia sehingga mendesak kerajaan mengamalkan dasar yang agak ketat bagi menangani masalah jenayah terancang ini.


PWH dikatakan amat popular di peringkat antarabangsa terutamanya golongan pengedar-pengedar dadah, pembalak haram, kongsi gelap, bookie, pemain judi dan kumpulan pengganas.

Kendatipun terdapat pelbagai undang-undang telah digubal di seluruh dunia, namun PWH semakin sukar di kawal kerana ‘penjenayah kolar putih’ ini mempunyai cara untuk menyelamatkan diri dengan rangkaian antarabangsa, melainkan yang melakukannya secara amatur seperti Michael Chia.


banyak lagi pendedahan yang perlu anda lihat!!

No comments

Powered by Blogger.