CARTA ORGANISASI EMPAYAR McMUSA



Oleh: HAFIZ JAMAIL

PENDEDAHAN Pengerusi Yayasan Warisan Borneo (BHF), merangkap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Dr Jeffrey Kitingan melalui artikel ‘Empayar McMusa Mula Goyah’ yang disiarkan di Sabahkini.net membuatkan saya menerima begitu banyak email terutama memberi maklumat tambahan untuk mengukuhkan dakwaan Jeffrey.

Memandangkan kes ini ada kaitan dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, maka ianya menarik perhatian umum terutama kekayaan luar biasa yang dikumpulkan sepanjang tempoh beliau menjadi Ketua Menteri (Mac 2003 hingga kini).

Sebagai penghantar saman kepada sebuah syarikat guaman, saya lihat Musa tergamam apabila saya menyerahkan sapena kepada beliau ketika Persidangan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra sehingga beliau enggan menerimanya walaupun telah membaca isi kandungannya.

Saya terpaksa menghantar sapena tersebut sekali lagi ke Pejabat beliau di Tingkat 18, Wisma Innoprise, namun beliau berjaya mengelak daripada memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Sandakan setelah Mahkamah meluluskan pengecualian beliau hadir dan Peguam Negara bersedia mewakilinya.

Sebagai anak jati Sandakan, saya kenal Musa Aman sejak 1992 dan kenal Michael Chia serta bapanya Chia Nyet Min, namun ianya tidak menarik minat saya membuat kajian terhadap hubungan Musa Aman dengan Michael Chia dan keluarganya, melainkan setelah Michael Chia ditangkap di Hong Kong atas tuduhan ‘Penggubahan Wang Haram’.

Daripada kajian saya, Empayar McMusa yang wujud sejak 1996 ketika beliau menjadi Pengarah Yayasan Sabah, bukanlah satu rahsia bagi penduduk Sandakan, hatta orang cacat penglihatan di Sungai Manila Sandakan pun tahu hubungannya Michael Chia yang cuba dinafikan Musa Aman.

Berikut adalah Carta Organisasi yang saya sediakan berdasarkan maklumat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang menunjukkan bahawa Yayasan Sabah termasuk Jabatan Perhutanan Sabah (Unit Perhutanan) berada di bawah cengkaman McMusa.

http://www.sabahkini.net/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=2221:carta-organisasi-empayar-mcmusa&catid=41:jenayah&Itemid=56

No comments

Powered by Blogger.