SELCAT

Sesi Pendengaran Awam Kedua Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban Dan Ketelusan ( SELCAT ) mengenai peruntukan ADUN memasuki hari kedua pagi ini. Semalam, dua orang Pegawai Daerah telah dipanggil untuk memberi keterangan berhubung perbelanjaan dan kelulusan peruntukan ADUN-ADUN BN menjelang Mac 2008.

SELCAT meminta penjelasan Pegawai Daerah Petaling mengenai perbelanjaan ADUN di bawah pentadbirannya iaitu Bukit Gasing, Kinrara, Kota Damansara, Taman Medan, Batu Tiga, Subang Jaya, Seri Setia, Seri Serdang, Paya Jaras, Seri Kembangan, Bukit Lanjan, Kampung Tunku dan Damansara Utama. Manakala Pegawai Daerah Gombak pula diminta untuk menjelaskan perbelanjaan ADUN Batu Caves, Gombak Setia, Hulu Kelang, Kuang, Taman Templer dan Rawang.

Pegawai Daerah Petaling dan Gombak akan dipanggil semula untuk memberi keterangan tambahan.

Ketika ini, SELCAT sedang mendengar keterangan dari Pegawai Daerah Klang, Encik Bakhtiar berhubung perbelanjaan yang dibuat menjelang Pilihan Raya Umum ke 12 pada 8 Mac 2008 oleh ADUN-ADUN BN di Meru, Selat Klang, Sementa, Kota Alam Shah, Pandamaran, Seri Andalas, Sri Muda, Sungai Pinang dan juga mantan Speaker, Tan Sri Onn Ismail.

Saya akan terus laporkan di blog ini butiran dan dapatan SELCAT untuk makluman rakyat Selangor. Secara umumnya, kelulusan dan perbelanjaan ADUN-ADUN BN menjelang pembubaran Parlimen pada 13 Februari 2008 adalah amat luar biasa dan dalam tempoh yang terlalu singkat. Jumlah yang dibelanjakan oleh setiap ADUN BN hampir setengah juta ringgit dalam tempoh hanya beberapa hari.

Pegawai Daerah Gombak mengesahkan bahawa sepanjang pengetahuan beliau, SPRM tidak pernah menjalankan siasatan mengenai perbelanjaan yang luar biasa ini dan juga kelulusan yang dibuat secara fast track.

AZMIN ALI

No comments

Powered by Blogger.