Selipar Samy Di Muka Mahathir?Apamacam?

Oleh Johari Ibrahim, Nazura Ngah dan Khairul Azran Hussin
bhnews@bharian.com.my

Datuk Seri S Samy Vellu

Perwakilan MIC biadab cerca Dr Mahathir akan kena tindakan

KUALA LUMPUR: Perwakilan MIC yang dikecam kerana mencadangkan supaya diletakkan 'kalungan selipar' pada gambar Tun Dr Mahathir Mohamad ketika perhimpunan agung parti itu kelmarin, akan dikenakan tindakan disiplin.

Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu yang kecewa dan kesal dengan cadangan itu, berkata jawatankuasa disiplin MIC akan memanggil perwakilan berkenaan bagi tindakan selanjutnya diambil.

"Saya sedar kenyataan Dr Mahathir mengenai MIC telah menyinggung perasaan ramai perwakilan, MIC tetapi tidak perlu untuk mencerca beliau sampai begitu," katanya.

Namun, semalam pelbagai pihak menyatakan rasa tidak puas hati dengan tindakan perwakilan MIC itu yang menurut mereka bersikap biadab, kurang ajar dan tidak bertamadun.

Mereka mahu MIC memohon maaf secara terbuka kepada bekas Perdana Menteri itu yang dianggap sebagai satu penghinaan kepada negarawan yang banyak berjasa kepada semua kaum.

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata walaupun tidak bersetuju dengan kenyataan Dr Mahathir yang didakwa mencampuri urusan dalaman MIC berhubung kepimpinan parti itu, cadangan seumpama itu tidak wajar.

"Ia biadap, kurang ajar dan melampau. Jangan kita lupa peradaban, asal usul dan nilai bangsa kita. Kalau mahu dihormati, mereka juga mesti menunjukkan kepimpinan bersopan santun dan hormat menghormati seperti yang kita warisi daripada pemimpin sebelum ini,"

"Sikap saling hormat adalah antara cara untuk pemimpin mengajar generasi muda mengenai gagasan 1Malaysia," katanya.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan, berkata kenyataan perwakilan MIC itu tidak akan memberi keuntungan kepada mana-mana pihak dan jangan diulangi pada masa depan.

"Dr Mahathir adalah bekas negarawan dan berhak bercakap jika ada perkara yang tidak betul," katanya.

Ketua Penerangan Pemuda Umno, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican menyifatkan saranan itu sebagai kurang ajar dan melampau terhadap pemimpin yang banyak berjasa kepada semua kaum, termasuk kaum India.

"Kalau pun tidak setuju dengan teguran Mahathir, ada kaedah lain untuk menyatakannya. Jadi, Pemuda Umno mendesak MIC mengambil tindakan disiplin kepada perwakilan itu dan gantung keahliannya serta-merta. Sikap emosi itu sangat mendukacitakan dan mahu MIC mengemukakan permohonan maaf kepada Tun Mahathir," katanya.

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir, berkata setakat ini beliau tidak tahu reaksi bapanya terhadap cadangan itu kerana belum sempat bercakap mengenainya, tetapi sebagai anak, beliau kecewa, sedih, marah dan terkejut sehingga terfikir bukan hanya Melayu yang mudah lupa, sebaliknya kaum lain juga mempunyai sikap yang sama.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu enggan campur tangan dan menyerahkan kepada pimpinan MIC untuk membuat keputusan.

Ketua Umno Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee mengingatkan MIC jangan terlalu biadap dan mahu parti itu segera memohon maaf secara terbuka kepada bekas Perdana Menteri itu.

"Perbandingan selipar, iaitu tempat alas kaki untuk menjatuhkan maruah amat biadap dan kurang ajar. Ia penghinaan yang tidak boleh dimaafkan," katanya.

Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin, mahu individu yang mencadangkan perkara itu melihat kemampuan sendiri sebelum memberi cadangan yang disifatkannya sebagai 'bodoh.'

"Saya mahu siapa yang memberi cadangan itu mencermin diri dan lihat kemampuan sendiri dulu dan dibandingkan dengan Dr Mahathir," katanya.

Pengerusi Gerakan Selangor, Senator A Kohilan Pillay yang mengakui terkejut dengan kenyataan itu meminta semua pihak menghentikan budaya politik tidak matang.

"Mengeluarkan kenyataan yang dianggap kasar bukan cara dan budaya kita kerana ia bertentangan dengan amalan kita. Kalau tidak puas hati, kita boleh bincang," katanya.

Veteran Umno, Tan Sri Zaleha Ismail, berkata cadangan itu tidak patut dikeluarkan oleh perwakilan MIC yang seolah-olah menidakkan sumbangan Dr Mahathir kepada negara.

"Jangan cepat melenting dengan apa yang Tun (Mahathir) ucapkan kerana ia adalah nasihat dan teguran ikhlas. Saya tahu siapa Tun dan saya kenal dia kerana beliau sentiasa ikhlas dengan apa yang dicakapkan," katanya.

Sementara itu, Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Dr Sivamurugan Pandian, berkata perwakilan MIC perlu bijak mengawal emosi, selain tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh menyinggung Tun Dr Mahathir.

"Saya khuatir ia akan menjadi pertembungan antara penyokong Mahathir dan Datuk Seri S Samy Vellu kerana ia boleh menjadi isu besar. Malah, saya pasti sukar untuk mengatur pertemuan kedua-dua pemimpin utama kaum Melayu dan India itu. Yang penting, kedua-duanya dapat mengawal perasaan marah," katanya.

Pakar Sejarah yang juga pemerhati politik, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim, mengakui kecewa dengan sikap 'liar' sesetengah pemimpin politik sejak akhir-akhir ini sehingga sanggup meminggirkan nilai murni.

"Ke mana hilangnya sifat sopan-santun. Saya lihat orang politik kita dipengaruhi budaya Amerika Syarikat yang tidak seharusnya berlaku di tempat kita," katanya.

Presiden Gabungan Persatuan India Malaysia, P Mukuntha, pula mahu budaya seperti itu dihentikan segera kerana akan merosakkan hubungan antara kaum.

"Dulu MIC cakap Mahathir itu Tuhan, tetapi sekarang mereka hendak kalung selipar pula. Saya sendiri tidak faham apa yang mereka cuba buktikan dengan mengeluarkan kenyataan seperti itu," katanya.

No comments

Powered by Blogger.