Susah Betul La Najib Nak Faham! Jangan Hipokrit La !

Tiada lagi rundingan politik

Oleh HERMAN HAMID
herman@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 9 Sept. - Pas tidak akan berunding dengan UMNO dalam soal kerjasama politik tetapi terbuka untuk berbincang dalam mengukuhkan kerjasama Kerajaan Pusat dan negeri serta yang melibatkan kepentingan negara dan ummah.

Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali berkata, Pas dari dulu lagi tidak pernah meletakkan batasan dalam berunding berkaitan hubungan Pusat dan negeri yang diperintah Pas serta soal kepentingan umum seperti dalam isu Palestin dan bahasa.

Tegasnya, justeru apa yang tidak akan dirundingkan dengan UMNO adalah soal kerjasama politik kerana pendirian Pas pada waktu ini ialah untuk meneruskan kerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

"Ada tiga dimensi dalam soal kerjasama Pas dengan mana-mana pihak. Pertama politik, pilihan raya hingga membentuk kerajaan, kedua hubungan 'federalisme' dan ketiga kepentingan umum serta ummah.

"Yang pertama dari segi politik, itu memang tak ada lagi rundingan dengan UMNO kerana dasar kita waktu ini adalah bersama pakatan.

"Dalam soal hubungan antara Kerajaan Pusat yang diterajui UMNO dengan negeri ditadbir Pas dan libatkan kepentingan umum, negara dan ummah seperti isu Palestin, ini Pas dengan sesiapapun boleh berbincang termasuk UMNO," katanya kepada pemberita di pejabat Pas di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Penerangan Pas, Idris Ahmad.

Mustafa mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin yang mengulangi kesanggupan sedia berunding dengan Pas bagi melihat masa depan umat Islam terus terbela dan dipertingkatkan.

Bagaimanapun Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam reaksinya semalam menyifatkan rundingan antara UMNO dan Pas telah tertutup kecuali yang berkait soal pemberian royalti kepada kerajaan negeri.




Sementara itu, Mustafa yang ditanya mengenai pandangan Nik Aziz dalam isu tersebut berkata, kenyataan Menteri Besar Kelantan itu hanyalah bersifat secara umum.

Katanya, walaupun Nik Aziz tidak menyentuh kerjasama Pas secara tiga dimensi seperti yang diulas beliau, namun boleh difahami bahawa yang disifatkan tertutup itu hanyalah dalam rundingan membentuk kerjasama politik.

"Beliau tak bagi tiga dimensi, sebut secara umum saja tapi disebut juga kerajaan dengan kerajaan dia kata boleh (runding) tapi yang politik dia kata tak boleh. Kalau nak bincang bab royalti, itu boleh... samalah," jelasnya.

Mengulas lanjut, Mustafa berkata, beliau sebenarnya sukar untuk memahami secara tepat apa yang dimaksudkan oleh Najib dalam kesediaannya untuk berunding dengan Pas.

Katanya, apa yang pasti jika rundingan yang dimaksudkan dalam konteks hubungan kerajaan Pusat dengan negeri yang diperintah Pas maka ia bukan saja perlu ada malah perlu dipertingkatkan untuk kepentingan rakyat.

"Banyak perkara berkait pembangunan... peruntukannya daripada Pusat kerana negeri tak ada dana yang banyak sebab hasil Pusat datang daripada pelbagai cukai.

"Tanggungjawab Pusat itu besar dan sudah tentu perlu ada perbincangan antara pemimpin UMNO yang menerajui Pusat dengan pemimpin Pas yang memerintah negeri berkenaan. Itu tak jadi masalah," ujarnya.a

No comments

Powered by Blogger.