Belajar dari kejayaan lalu

Mingguan Malaysia 8 Ogos 2010

Sebagai anak Perak saya semakin meluat dan menyampah dengan apa yang berlaku ketika Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak bersidang baru-baru ini. Masa banyak dihabis dengan bergaduh dan bertegang urat leher di dalam dewan. Sedangkan kerja-kerja kita banyak menanti di hadapan. Jika ia terus berlarutan sehingga pilihan raya akan datang, siapakah yang akan menjadi mangsa sebenarnya. Saya tidak nampak orang lain, melainkan rakyat.

Fikirkanlah kepentingan rakyat buat sementara waktu. Buanglah ego jauh-jauh. Tidakkah kita boleh berbahas dan berbincang dengan baik demi untuk rakyat negeri Perak? Biarlah pilihan raya akan datang menentukan sama ada BN atau PR menjadi pilihan. Tidakkah hidup perlu diteruskan? Jika BN bersalah sehingga menyebabkan PR tumbang, rakyat tidak buta. Namun, jika sebaliknya berlaku, rakyat sudah bijak membuat pilihan. Justeru, jangan terlalu ultra kiasu hanya kerana mendapat sokongan mereka. Sokongan ini tidak akan bertahan lama kerana matlamat berbeza.

Apakah kita masih tidak dapat melihat kenapa Nizar Jamaluddin masih boleh menjadi ketua pembangkang, sedangkan kerusi PAS amat kecil bilangannya di DUN Perak? Begitu juga dengan di parlimen, kenapa Anwar Ibrahim masih boleh menjadi ketua pembangkang sedangkan kerusi ultra kiasu lebih banyak berbanding dengan parti pembangkang yang lain?

Jawapannya mudah, kerana kita sudah cair dan tidak melaung Melayu dan Islam secara berani. Saya tidak yakin Nizar dan Anwar akan dipilih sebagai ketua pembangkang jika mereka saban hari bercakap dan berjuang untuk menegakkan negara Islam atau melaksanakan undang-undang hudud. Hari ini mereka begitu lunak disebabkan oleh kita mula lupa perjuangan yang sebenar. Saya sudah jarang mendengar perkataan hudud dan negara Islam. Yang selalu kedengaran adalah usaha bersama untuk memerangi rasuah dan ketidakadilan yang dikatakan begitu parah berlaku dalam BN, seolah-olah pakatan terlalu bersih. Maknanya, persepakatan yang wujud selama ini adalah berasaskan kepada nilai dan isu, bukannya mencapai matlamat dasar?

Justeru, tidak hairanlah kedua-dua parti majoriti Melayu ini menjadi semakin lama semakin liberal. Jika mereka tetap dengan pendiriannya, yakni terlalu kemelayuan dan keIslaman, saya tidak nampak mereka berdua akan dipilih sebagai ketua pembangkang. Ultra kiasu sanggup ‘menikus’ hari ini, sebab keuntungan terbentang di depan mata. Janganlah kita pura-pura memejam mata dengan apa yang berlaku? Ultra kiasu bukanlah orang yang bodoh untuk dipergunakan atau diperkotak-katikkan. Mereka sudah cukup matang dalam berpolitik.

Terus terang, politik ultra kiasu lebih bijak daripada politik orang Melayu Islam. Saya pohon maaf kepada Melayu Islam atas kenyataan ini. Saya tidak suka berselindung. Kita berpolitik tidak habis-habis bergaduh. Bergaduh seolah-olah tidak ada penghujung. Sedangkan orang lain sentiasa melihat peluang dan kesempatan.

Antara budaya ultra kiasu adalah mereka sentiasa mengambil iktibar kejadian lalu, alam dan persekitaran sebagai asas dalam menyusun strategi. Pemikiran strategik ketenteraan Tsun Tzu, sentiasa menjadi panduan untuk diterjemahkan dalam perjuangan dan persaingan politik. Kata-kata kenali diri, sebelum mengenali musuh, sentiasa tersemat di hati, kerana dengan mengenali diri sahaja mereka akan memenangi ribuan pertarungan. Saya yakin ultra kiasu amat mengenali diri mereka lebih dari orang lain. Lanjutan itu, mereka dapat mengenali orang lain dengan lebih mudah dan mencairkannya.

Berbanding dengan kita hari ini, bukan sahaja tidak kenal diri sendiri, tetapi mengalami krisis identiti. Hasilnya kita tidak dapat mengenali siapakah musuh sebenarnya? Kita bermusuh sesama sendiri. Kawan atau saudara dianggap sebagai musuh. Akibatnya, kita jarang menang dalam persaingan atau pertarungan.

Ultra kiasu begitu pandai menyusun strategi berasaskan pemikiran strategik ini sehingga kita sukar untuk meramalkan kekuatan mereka. Hari ini mereka sanggup merendah diri dengan melantik orang lain sebagai pemimpin. Itu bukan bermakna mereka beralah atau tidak kuat. Mereka kuat, pada masa sama mereka sedang menyusun strategi. Kita yang terlalu bodoh tidak dapat melihat pemikiran strategik itu. Benar, mereka seolah-olah bersama-sama kita menentang ketidakadilan dan korupsi dalam BN. Persoalannya, kenapa mereka senyap dalam soal keruntuhan moral lain seperti seks bebas, judi dan maksiat yang lain?

Jawapannya, jika mereka cenderung ke arah ‘kebaikan’ tersebut, mereka akan dilihat seolah-olah sudah cenderung ke arah Islam. Strategi ini sudah pasti membahayakan. Mereka memilih untuk menjadi sekular. Maka tidak hairan sebarang percubaan menegakkan ‘Negara Islam ala UMNO atau ala PAS’ ditentang habis-habisan.

Mereka juga mengamalkan blue ocean strategi atau strategi laut biru. Dengan kata lain, mereka kelihatan seolah-olah kecil, tetapi stabil. Mengubah persaingan kepada kerjasama, lencongan strategik dan mengelirukan pesaing. Dahulu mereka bersaing dengan parti Islam walaupun mereka adalah pembangkang. Hari ini, keadaan seolah-olah terbalik. Parti pembangkang tidak lagi bersaing, tetapi kelihatan seperti adik-beradik. Sama-sama protes dan boikot keluar daripada parlimen dan DUN. Mereka melangkah megah dan bangga seolah-olah ada ‘kesatuan’ tindakan.

Ingatlah wahai umat Islam, kematangan ultra kiasu menjadikan mereka berpandangan jauh. Mereka amat mahir mengintai peluang dan memanfaatkan ruang untuk mencapai kejayaan. Mereka akan menggembelingkan tenaga, jiwa raga dan fokus dalam menuju matlamat. Istiqamah dalam perjuangan. Tidak ada istilah jemu atau putus asa. Berjuang sehingga akhir hayat.

Pada mereka kekayaan adalah kunci kepada kekuatan. Kekayaan hanya akan diperolehi melalui perniagaan. Sama seperti apa yang disebut Nabi kita, sembilan per sepuluh punca rezeki adalah hasil dari perniagaan. Ini bertepatan dengan pegangan konsep Guanxi. Nilai kejayaan dan kekayaan seseorang boleh ditambah dengan membina hubungan yang utuh sama seperti tahap berjaya mengumpul kekayaan.

Mereka sanggup bekerja siang malam tanpa mengenal erti letih. Walaupun segelintir mereka mungkin suka berzina, tetapi selepas berzina mereka bekerja. Bukan macam kita, selepas berzina, terus tidur dan memikirkan cara untuk berzina lagi. Perlu diingat, zina tetap haram walaupun selepas itu kita bekerja mahupun tidur. Sudah tentu bekerja lebih baik dari tidur.

Mereka berpegang kepada pemikiran positif. Gagal kali pertama bukan bermakna terus gagal tetapi dijadikan pengajaran untuk percubaan kali kedua. Jika gagal lagi, itu adalah ujian kebijaksanaan, untuk memastikan mereka tidak gagal lagi selepas itu.

Semua sifat-sifat ini amat dituntut oleh Islam. Bayangkan jika ramai kalangan mereka memeluk Islam dan mereka mengamalkan nilai-nilai Islam yang telah disebutkan tadi, di manakah kedudukan kita? Yang amat memelikkan, kenapa nilai-nilai baik yang menjadi asas agama kita sendiri, kita tidak amalkan. Kita terus leka dan hanya mampu melihat.

Justeru, sudah sampai masanya umat Islam untuk bangkit. Ultra kiasu tidaklah sekuat mana. Cuma umat Islam sudah tidak ada pilihan sehingga sanggup mengundi ultra kiasu. Kini tembelang mereka semakin terserlah. Inilah kesempatan yang perlu kita ambil dengan menunjukkan kita lebih baik daripada mereka.

Mereka menafikan apabila saya menuduh mereka juga mementingkan kroni dalam mengagihkan projek di kawasan jajahan takluk mereka. Mereka kata saya bercakap kosong tanpa bukti. Persoalannya, apakah surat sokongan untuk mendapatkan projek itu bukan kroni? Rakan saya yang bekerja di sebuah Majlis Perbandaran tempat tinggal saya di Ampang, selalu membisikkan kepada saya dengan berkata: “dahulu saya ingatkah BN yang teruk, rupa-rupa Pakatan Rakyat pun sama sahaja. Semua projek mereka sapu. Kami dijadikan kambing hitam untuk meluluskan projek. Jika timbul masalah, kami disuruh tutup mata”.

Rakan saya memberikan satu contoh, projek menebang dan mencantas pokok. Kontrak yang diberikan tidak dibuat bersungguh-sungguh. Bila mana pemeriksaan dibuat, didapati kerja tidak sempurna. Maka yang tidak sempurna itu disuruh ‘cover’ dengan membuat pembayaran penuh. Saya menggeleng kepala bila mendengarnya. Selama ini kita berkokok berdegang-degang, rupa-rupanya ekor bergelumang tahi. Mengata dulang, paku yang serpih, mengata orang, kita tidak kurang, malah lebih.

Saya bertanya lagi; “kalau dibandingkan dengan BN, mana lebih teruk dalam memberikan projek kepada kroni dan projek cover ini”. Dia respon; “BN teruk lagi. Masalahnya bila Pakatan ambil alih tunjukkanlah yang mereka ini baik. Ini tidak, merekapun dua kali lima sahaja”.

Justeru, hari ini apa yang berlaku di Selangor tidak memeranjatkan saya, berkaitan dengan surat sokongan bagi mendapatkan tender dan projek. Bila tiba bab duit dan perempuan, saya jarang mahu percaya. Setebal mana pun serban, gugur juga apabila dilonggokkan di depan mata, kecuali mereka yang benar-benar beriman dan mengharapkan keredhaan Allah SWT.

Akhirnya, saya menyeru kepada seluruh umat Islam untuk bermuhasabah diri sempena kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak ini. Inilah bulan kemuncak untuk kita kembali dan meningkatkan jati diri kita. Bulan yang mahukan kita menjadi manusia bersih seperti bayi yang baru lahir dan mengekalkannya untuk menghadapi 11 bulan yang mendatang. Bulan yang menuntut kita membuang segala yang buruk dan memikirkan apakah jalan terbaik untuk memberikan sumbangan terhadap agama, bangsa dan negara.

Inilah sebenarnya tarbiyyah Ramadhan. Kita mahu elakkan hanya Ramadhan bulan ibadat dan 11 bulan yang lain bulan berjahat. Ramadhan bulan mujahid, 11 bulan lain bulan mujahat. Sebagai umat Islam, kita sepatutnya baik hingga ke akhir hayat. Tidak timbul soal kita cukup berhati-hati di bulan Ramadhan, sedangkan bulan lain kita tidak kisah.

Jika itulah cara kita berfikir sebenarnya, kita sudah salah dari awal. Maka tidak hairan, jika kita terus dilingkungi masalah kerana cara kita melihat Islam tidak syumul. Natijahnya, masa banyak terbuang dengan melakukan perkara yang tidak berfaedah termasuk bergaduh dan bertegang leher di dalam DUN dan parlimen.

Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, merangkap Setiausaha Agong, Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

http://ridhuantee.blogspot.com/2010/08/belajar-dari-kejayaan-lalu.html

No comments

Powered by Blogger.