Ada Blogger UMNO Kata Namewee Sudah Ditahan?

Police nafi tahan Namewee

Oleh G Manimaran dan Adib Zalkapli

KUALA LUMPUR, 31 Ogos — Polis hari ini menafikan pihaknya bercadang untuk menahan penulis lagu Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee ekoran laporan berhubung klip video terbaru didakwa berbaur perkauman.

Ketua Jabatan Jenayah Polis Johor Datuk Amer Awal berkata, pihaknya masih menyiasat kes membabitkan Wee dan belum ada rancangan untuk menahan pemuda itu.

“Tidak benar, tidak benar. Kami masih menyiasat,” kata Amer kepada The Malaysian Insider.

“Tidak ada,” kata beliau ketika ditanya sama ada polis mencarinya semalam.

Menjelang tengah malam tadi, Wee memuatkan mesej laman Facebook bahawa kereta peronda datang ke rumahnya di Muar untuk menahannya.

Mesejnya berbunyi: “3 POLICE CARS FINALLY CAME TO MY MUAR HOME TO ARREST ME***** this happened 15 minutes before our 53rd National Day Celebration, YES, I’m still here but for how long more, I don’t know ... my beloved MALAYSIA, where is our justice system?! (THIS IS NOT A JOKE).”

Rakannya ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata memang Wee ada memuatkan mesej itu selepas mengesyaki polis mahu menahannya.

“Tetapi dia tidak ditahan,” katanya.

“Dia sedang mendapatkan nasihat peguamnya, kita tunggu perkembangan,” kata rakannya itu ketika dihubungi pagi.

Mesej itu menarik lebih 3,000 komen.

Klip video terbaru itu dipercayai bertujuan mengutuk seorang pengetua sekolah menengah di Kulaijaya yang dilaporkan mengeluarkan perkataan berbaur perkauman semasa perhimpunan sekolahnya pada 12 Ogos lalu.

Wee dalam klip video itu antara lain mencerca guru berkenaan serta menyebut Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai kurang ajar.

Selain itu Wee dalam klip video di laman web Youtube, berulang kali menunjuk isyarat lucah serta baris perkataan tidak senonoh.

Semalam, Ketua Polis Johor, Deputi Komisioner Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff mengesahkan sudah menerima empat laporan berhubung klip video berbaur perkauman Wee.

Laporan pertama dibuat kelmarin di IPD Kulaijaya dan tiga lagi laporan dibuat semalam di Johor Jaya, Pasir Gudang dan Masai.

“Kita akan menyiasat kes ini di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 yang membawa hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Dalam entri bertarikh 28 Ogos pada blog itu, Wee antaranya menyebut video klip tersebut dibuat bagi mempertahankan perlembagaan sebenar dan mengutuk sesiapa yang tidak menghormati usaha Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam membina negara 1 Malaysia.

Kenyataannya dalam laman blog itu juga menyebut klip video berkenaan sudah ditarik balik kerana dia telah pun mencapai matlamat menyampaikan rasa antiperkauman.

kahkahkahkahkahkah...blogger lebih hebat dari polis?

No comments

Powered by Blogger.