Penyakit dan maut usah ditempah-Dia akan datang sendiri.

Penyakit barah yang dialami oleh UMNO dan BN merupakan penyakit yang sepatutnya boleh dielakkan jika pemimpin dan ahlinya selama ini mengambil berat tentang partinya.

Terbitnya penyakit yang dialami oleh UMNO adalah ‘self inflicting’. Tidak mungkin kesalahannya kerana permainan pembangkang. Pembangkang hanya mengambil kesempatan diatas kelemahan UMNO sendiri. Musuh UMNO ialah sikap pemimpin dan ahli-ahlinya sendiri bukan pihak lain.

Begitu jugalah BN; musuhnya adalah dari kalangan komponen BN itu sendiri. Itulah sebabnya Najib yang tidak pernah merasa susah dalam karier politknya sebelum ini tidak berkemampuan untuk membendung keadaan ini dari merebak dan berlarutan.

Barah merupakan penyakit yang disebabkan oleh perperangan diantara sel-sel tubuh kita yang akhirnya menjadi penyebab barah itu berkembang dan membiak kerana banyak sel-sel kita yang mati. Jika tidak dikawal sel-sel yang mati dengan begitu mengembang akan menjadikan empunya tubuh itu menjadi lemah dan akhirnya meninggal dunia.

Sebab sel-sel mati kalau ditanyakan kepada pakar perubatan ialah kerana cara hidup yang tidak betul termasuklah cara dan amalan permakanan yang tidak seimbang. Lain-lain sebabnya ialah kerana ‘habits’ yang buruk seperti merokok atau hidup dalam persekitaran yang tidak sesuai, seperti bekerja dalam kilang yang menggunakan bahan gas kimia dan sebagainya.

Saya pun tak pandai nak membuat ulasan dalam bidang ini kerana saya bukan lah seorang yang bijak lebih-lebih lagi dalam bidang perubatan dan kesihatan. Mungkin Dr Mahathir sebagai seorang ‘medical practitioner’ yang berpegalaman boleh memberikan penerangan lengkap tentang penyakit ini.

Jika Dr Mahathir tidak ada masa mungkin Dr Chua Soi Lek boleh menerangkan isu penyakit ini walaupun kebelakangan ini beliau lebih terkenal dengan kegiatannya dalam bidang lain selain dari ‘profession’ beliau sebagai seorang doktor dan ahli politik. Mungkin oleh kerana kemahiran beliau didalam bidang tambahan inilah beliau dianggap sebagai seorang ‘good performer’ lantas beliau dipilih mengetuai parti kedua terbesar dalam BN itu.

BN itu merupakan tubuh yang besar dan merangkumi jutaan sel-sel didalamnya. Diantara sel-sel yang mati ialah pemimpin-pemimpin dalam UMNO dan MCA serta pemimpin komponen yang lain seperti Gerakkan dan yang lain-lain. Tuduh menuduh diantara pimpinan yang ada didalam komponen sama seperti pertembungan sel-sel yang ada didalam tubuh BN itu sendiri.

Penyakit kanser itu lebih parah selepas pilihanraya umum yang lalu dan kanser yang ada didalam tubuh BN itu sudah sampai keperingkat ‘terminal’. Ramai diantara yang dihinggapi penyakit kanser itu akan mengalami kehilangan berat badan. Semakin hari semakin kurus, macam tali gasing; pangkalnya besar hujungnya tirus.

Seperti orang yang menghadapi kanser yang peringkat ‘terminal’, UMNO tidak akan menambat keyakinan rakyat dengan sepenuhnya. Kanser ini selalunya susah hendak dipulihkan dengan sepenuhnya. Kalau penyakit itu sembuh, sembuhnya itu tidak kekal. Lazimnya ia akan kembali, dan akan kembali selepas ianya pulih kali yang kedua, ketiga dan seterusnya.

Dimana-mana kita mendengar orang ramai bercakap tentang penyakit yang dihadapi UMNO kita ini. Kalaulah ahli-ahli sendiri tidak mempunyai keyakinan, masakan parti ini akan kekal lama?

Sudah menjadi tabii manusia yang mereka akan memberikan keyakinan pada pihak atau tubuh yang sihat dari memberikannya kepada tubuh yang berpenyakit apa lagi penyakit yang ‘terminal’ seperti yang dihadapi oleh UMNO sekarang ini.

Hanya satu cara sahaja untuk UMNO dipulihkan; iaitu semua tubuh yang dihinggapi penyakit ini wajar diganti leseluruhannya. Ketuanya lain, yang kanan-kanan pun orang lain dan yang menganggotai MKT pun yang lain dan semuanya lain bagi menunjukkan yang parti itu serius untuk berubah.

Kalau UMNO ada ‘political will’ sekuat ini, maka harapan untuk terus menjadi kuasa yang mentadbir negara ada sedikit harapan. Tapi saya tidak yakin UMNO ada kudrat untuk melakukan perubahan ini.

Kalau pesakit tidak mahu menghadapi maut dengan cepat, pesakit itu perlu banyak berpantang terutamanya dalam pemakanan. Makan terlalu banyak tak boleh, dan makan hak orang lain yang tidak dihalalkan pun tidak boleh kerana maut hampir tiba.

Apabila seseorang itu sudah jatuh sakit selalunya rakan-rakan yang selalu bersama tidak bersama kita lagi. Mungkin mereka boleh menziarah kita sekali sekala. Yang selalu menziarah hanyalah sanak saudara dan ipar lamai sahaja. Kalau sudah sakit duit yang kita kumpul selama ini pun hanya boleh digunakan untuk membeli ubat dan vitamin sahaja.

Apabila mati siapakah dikalangan warith kita yang akan melangsaikan hutang kepada rakyat dan negara semua jumlah yang diambil secara tidak betul itu? Kesian kepada yang masih hidup yang terpaksa menanggung hutang-hutang itu.

Apalah faedahnya hidup didunia in jika hidup kita untuk menyusahkan generasi yang akan datang?

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.