Minoriti dalam majoriti

Mingguan Malaysia 1 Ogos 2010

Umat Islam tanpa mengira bangsa di Malaysia berjumlah lebih kurang 60 peratus. Manakala, selebihnya 40 peratus adalah orang bukan Islam yang menganuti berbagai agama dan ajaran seperti Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, Toaism, Confucianisme dan sebagainya. Secara nisbahnya adalah 1:6 atau lebih.

Sama juga parti Melayu, UMNO adalah satu-satunya, berhadapan dengan 12 parti komponen bukan Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak dengan nisbah 1:12 atau lebih.

Sementelahan, parti yang dikatakan ‘memperjuangkan Islam’ juga hanya ada satu iaitu PAS, berhadapan dengan sekutu sekularnya parti ultra kiasu dan PKR dengan nisbah 1:2 atau lebih. Begitu juga dengan persatuan-persatuan (NGO) berasaskan kaum yang lain. NGO Cina (huatuan) sahaja mempunyai hampir 9000 buah. Ini belum termasuk NGO bangsa lain.

Pendek kata, dalam kedudukan apa sekalipun agama Islam, parti Melayu dan parti Islam, tetap menjadi minoriti dalam majoriti, apabila mereka berada dalam gabungan atau pakatan, kerana mereka hanya ada satu. Jika undian dijalankan dalam barisan atau pakatan, sudah tentu kumpulan ini tidak akan mendapat majoriti. Bukan kerana umat Islam tidak boleh menubuhkan pertubuhan, tetapi disebabkan oleh konsep ‘kesatuan’ yang menyebabkan kemunculan tidak sebanyak yang lain.

Begitu jugalah penubuhan persatuan agama-agama bukan Islam di sekolah-sekolah yang hangat diperkatakan baru-baru ini terutama dalam media cetak dan elektronik ultra kiasu seperti Malaysianinsider dan sekutunya. Mereka begitu beriya-iya benar menuntut persatuan-persatuan bukan Islam di sekolah-sekolah dikekalkan dan dihidupkan. Bahan berita ini disensasikan, walaupun terpaksa meredah onak duri dan lautan api. Cuba kita fikir sejenak kenapa mereka bersikap sedemikian?

Alangkah baiknya jika kita mempunyai semangat yang kuat seperti mereka. Malangnya, kita hanya hangat-hangat tahi ayam, bila isu telah sejuk, mudah dilupakan. Sedangkan mereka begitu kuat ingatan dan agresif. Malang sungguh jika ada orang Islam yang bersubahat dengan mereka.

Sudah menjadi budaya politik kita, apa yang kurang mahu ditambah. Yang sudah bertambah disenyapkan dan kalau boleh ditambah lebih banyak lagi. Lebih kiasu lagi, mereka mahukan pekeliling tahun 2000 Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Kementerian Pelajaran dimansuhkan. Pada mereka, penubuhan persatuan agama-agama tidak perlu melalui Kementerian Pelajaran, cukup sekadar pihak sekolah yang meluluskan. Ultra kiasu sungguh mereka, bersatu hati dalam mempertahankan hak dengan mengambil Rukun Negara sebagai sandaran hujah. Apakah umat Islam tidak dapat melihat muslihat ini?

Selaku Yang DiPertua Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG), penubuhan PIBG pun perlu mengikut prosedur dan kelulusan daripada Kementerian Pelajaran. Sekolah tidak mempunyai kuasa untuk memberikan kelulusan. Apa jua aktiviti perlu dimaklumkan dan dilaporkan kepada PPD. PIBG tidak boleh bertindak sesuka hati. Apatah lagi pertubuhan seperti yang dibangkitkan ini. Apakah penubuhan persatuan agama-agama perlu dibiarkan begitu sahaja? Apakah justifikasi penubuhan persatuan ini jika bukan ada udang sebalik batu?

Dalam konteks yang lebih besar, keputusan umat Islam untuk tidak menyertai Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Toaism serta membatalkan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) adalah satu langkah bijak bagi mengelakkan perangkap. Itupun mereka masih tidak berputus asa, terus-menerus mendesak.

Kita amat bertuah kerana kedudukan agama Islam dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan kedudukan agama Islam dan umat Islam di tempat yang istimewa. Jika tidak, apakah nasib agama dan bangsa majoriti ini jika hanya bergantung kepada undian.

Cuba senaraikan apa yang bukan Islam belum dapat lagi atau belum puas lagi dari aspek kebebasan keagamaan dan berpersatuan di negara ini? Bilangan rumah ibadat? Hak untuk beribadat? Saiz rumah ibadat? Persatuan bangsa dan agama? Ekonomi? serta apa lagi? Boleh dikatakan tidak wujudkan lagi nisbah 1 = 1. Yang saya pasti, hak Islam dan Melayu semakin sedikit dan semakin terhakis, sebab agama Islam hanya ada satu. Begitu umatnya tanpa mengira bangsa, hanya ada satu. Inilah ajaran tauhid, menyembah hanya pada yang satu, Allah Yang Maha Esa. Maka tidak hairan umat Islam tidak banyak kelihatan dalam soal berpersatuan dan berorganisasi sebab matlamatnya sama yakni mencari keredhaan Ilahi.

Setiap kali kumpulan ultra kiasu akan membuat perbandingan dengan segala ruang dan peluang dengan mengambil perlembagaan dan Rukun Negara negara sebagai hujah. Kenapa tidak banding dengan minoriti di negara lain seperti China, India, Singapura, Thailand, Filipina hatta negara maju seperti Amerika dan lain-lain? Saya yakin jika dibuat perbandingan, kita akan pasti bertemu dengan jawapannya. Hak dan kebebasan melindungi kaum minoriti di negara ini jauh lebih baik daripada negara lain.

Bila kita tanya terhadap segelintir dari mereka, setelah perbandingan dibuat, ternyata mereka lebih bernasib baik, kenapa perlu meminta lebih lagi? Maka mereka akan menjawab atau mematahkan hujah kita dengan berkata “inilah keunikan Malaysia yang perlu ditunjukkan kepada dunia yang tidak terdapat pada negara lain”. Jawapan ultra kiasu sebegini yang selalu saya dengar bila berhadapan dengan persatuan dan individu ultra kiasu. Mereka mahukan Malaysian menjadi unik, lain dari yang lain negara yang ada dalam dunia ini. Namun, bila ada sedikit hak mereka yang terhakis, maka mereka akan berhujah ia bertentangan dengan deklarasi hak-hak asasi manusia sedunia.

Amat nyata sekali, kita berhujah macam mana sekalipun, mereka akan carilah apa jua alasan untuk menghalalkan cara. Islam tidak bersifat sedemikian, matlamat tidak menghalalkan. Islam boleh memberi dan menjamin keadilan kepada menoriti, tetapi bukan sama rata dan sama rasa serta perlulah berpada-pada.

Justeru, membanding dengan Islam, untuk mendapat sama rata dan sama rasa adalah tidak wajar sama sekali sebab Islam adalah agama Tauhid. Jika perkiraan seorang sebiji itulah formula keadilan, maka Islam akan terus menjadi minoriti, kalah dan tidak akan mendapat hak yang sepatutnya.
Formula sepatutnya adalah nilai 1 = 6. Satu untuk orang Islam, enam lagi dikongsikan di kalangan bukan Islam mengikut pembahagian agama dan bangsa mana yang lebih ramai, seperti susuan Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, Taoism dan Confucianime. Inilah yang dinamakan meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Saya ingin cadangkan kepada Kementerian Pelajaran, jika mereka beriya-iya benar mahu menubuh persatuan agama, jadikan formula 6 dalam 1. Bukannya memberi mereka satu per satu.

Perlu diingat, pelajar-pelajar hanya berada di sekolah 6-7 jam sehari. Selebihnya 18 jam mereka berada di rumah. Maknanya, hak beribadat lebih lama di rumah daripada di sekolah. Kenapa begitu bersungguh-sungguh hendak diadakan di sekolah? Fikirkanlah. Tak payahlah nak tunjukkan kononnya sayang kepada agama. Buktikan sahaja dengan mengamalkan nilai-nilai moral agama untuk dipraktikkan seperti jangan berzina dan seks bebas.

Kadang-kadang saya terasa pelik, ultra kiasu ini beriaya-iya mahukan hak bertuhan diberikan, sedangkan ajaran tuhan tidak dipatuhi, segelintir pemimpin mereka mempunyai moral yang amat rendah. Saya tidak nafikan orang yang tidak beramal dengan Islam ada juga terlibat.

Mereka akan berhujah lagi, jika begitu keadaannya, kenapa persatuan agama Islam dibenarkan? Jawapannya mudah, pertama, Islam adalah agama persekutuan. Agama Islam perlu diketahui serba sedikit orang bukan Islam sebab mereka tinggal dalam majoriti Islam dalam sebuah negara Islam.

Kedua, umat Islam adalah indigenous canopy yang menjadi majoriti penduduk di negara ini. Kita sepatutnya lebih memahami mereka, dengan tidak menafikan bahawa umat Islam juga perlu memahami bangsa lain? Tetapi adakah semua ini berlaku? Kita lebih memahami barat dan bangsa sendiri daripada indigenous canopy?

Ketiga, dalam Islam kita ada konsep sembahyang lima kali sehari dan konsep solat jamaah, sedangkan agama mungkin tidak. Bagi bangsa lain, agama mungkin bersifat individu, tetapi Islam lebih dari individu. Kita ada fardu ain dan fardu kifayah.

Saya teramat sedih membaca berita mengenai tanah perkuburan di Sungai Tengkorak, Plentong, Johor, seperti yang didedahkan baru-baru ini. Alangkah hibanya rasa di hati melihat tanah perkuburan umat Islam sudah sampai ke bahu jalan. Jika tidak dihebohkan oleh media, mungkinkah satu hari nanti kuburnya menjadi laluan kenderaan? Apakah ini dinamakan sebagai keadilan dalam memahami indigenous canopy?

Kerajaan mesti tampil menjelaskan kepada rakyat di negara kita akan formula keadilan ini, jika tidak masalah tidak akan selesai. Puak-puak ultra kiasu akan terus mencanangkan sesuatu yang memberikan manfaat kepada mereka tanpa mengira sensitiviti orang lain. Mereka akan meminta sebanyak-banyaknya sehingga sukar diterima akal, sehingga akhirnya nanti negara ini sudah tidak ada identiti indigenous canopy.

Jangan terlalu melampau dalam mendapatkan sesuatu. Saya harap Kementerian Pelajaran tidak akan tunduk kepada tekanan mereka. Jika mereka berkeras juga, itulah formulanya jadikan enam dalam satu atas nama persatuan bukan Islam sahaja.

Kita telah terlalu berlembut dalam soal pelajaran. Seperti yang saya pernah tulis, Akta Pelajaran 1961 Seksyen 21 (1B) yang memberikan kuasa kepada menteri pelajaran menutup sekolah vernakular telah dimansuhkan. Ianya digantikan dengan akta pelajaran 1996 yang begitu bertoleransi, di mana Menteri Pelajaran tidak ada kuasa lagi untuk memansuhkan sekolah vernakular, tetapi hanya boleh menguatkuasakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Itupun didesak untuk dimansuhkan.

Saya fikir toleransi kita sudah sampai ke tahap sukar untuk digambarkan sehingga mereka memijak kepala. Sepatutnya mereka menghargai toleransi itu, bukan dengan mengambil kesempatan. Adakah wajar patung yang tertinggi di dunia didirikan dalam sebuah negara Islam? Di negara asal agama itu datangpun, tidak ada sehebat apa yang apa kita berikan kepada mereka. Tetapi ia berlaku juga, tidakkah ini yang dinamakan toleransi yang tidak ada tolok bandingnya di dunia? Hargailah toleransi itu. Janganlah sampai hak majoriti menjadi minoriti, masalah tidak akan selesai, akan muncul berpuluh-puluh Perkasa lagi.

Dr. Mohd Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Kumpulan Penyelidik Politik dan Peradaban Islam, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, merangkap Setiausaha Agong, Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.