Pembangkang di Kedah elok naik 'anog' saja

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Pihak pembangkang di Kedah mencetak beribu-ribu risalah mengkritik kerajaan Negeri dan diedarkan di masjid-masjid secara terbuka. Risalah bertajuk 'Mai Kedah' itu dikatakan diterbitkan oleh Umno Kedah kerana sebelum diedarkan, ia didapati bertimbun-timbun di pejabat perhubungan parti itu.

Selang beberapa hari selepas itu muncul pula risalah 'Kedah La' yang bingkas menjawab segala tohmahan di samping menyerang balas BN Kedah dengan pembongkaran penyelewengan mereka sewaktu berkuasa dahulu. BN lantas terkedu seketika. Tiada seorang pun pemimpin BN yang berani menyanggah.

Politik di Kedah memang begitu. Setiap serangan dibalas segera. Ia tidak dibiarkan berlompong-lompong macam kawah pasir di Selangor yang sehingga kini pun rakyat masih kabur, apa yang sebenarnya berlaku?

Dalam terkial-kial mencari isu mereka terjumpa maklumat bahawa kerajaan negeri telah membeli 17 buah kereta baru berjenama Camry. Sebenarnya cuma lima buah sahaja yang dibeli. Tapi biasalah pembangkang di Kedah, pakar menokok tambah.

Isu tersebut terlalu rendah nilainya, namun alang-alang ketandusan isu 'tiada rotan, akar pun berguna'. BN menjaja di sana sini kononnya Exco Kerajaan Negeri asyik melaram dengan kereta mewah Camry.

Hampir semua kereta Exco yang ditinggalkan BN dahulu adalah kereta lama, sebahagiannya sudah uzur benar. Maklumlah kereta Perdana dan ada yang melebihi 10 tahun. Sebahagian besar Exco pernah mengalami kerosakan kereta.

Terbaru, Exco Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Ustazah Aishah Ghazali terpaksa menumpang kereta kakitangan Ahli Parlimen Pendang untuk ke program Mesra Rakyat yang diadakan Daerah Bandar Baharu akibat kereta rasminya rosak sewaktu mahu memulakan perjalanan.

Kelewatan beberapa Exco untuk sampat tepat pada waktunya untuk program rasmi akibat kerosakan kereta adalah perkara biasa sebelum ini. Kos penyelenggaraan jika dihimpunkan, lebih merugikan berbanding membeli kereta baru. Apabila kerajaan membeli lima buah Camry untuk menggantikan lima buah kereta Exco yang benar-benar uzur maka ia adalah langkah bijak.

Dalam Islam ada konsep zuhud. Tapi zuhud bukan bermakna membiarkan semua kerja terbengkalai akibat perkara keperluan diabaikan. Sebelum pembangkang membicarakan isu Camry, baiklah terlebih dahulu mereka bertanya projek Chalet Pulau Payar, Jambatan Pulau Bunting, Chalet Muzium Padi, Kompleks Ikan Bakar, Pedu Lake Resort, paparan gergasi LCD di MBAS - yang semuanya sama ada menjadi projek gajah putih atau terbengkalai di separuh jalan itu; adakah bukan pembaziran namanya?

Membazir ialah apabila sesuatu yang dibelanjakan itu tidak digunakan atau bermewah melebihi keperluan. Kalau tukang kebun pakai Mercedes, ia jelas membazir sekalipun dia mampu membeli. Tapi kalau Exco pakai Camry, ia memang sepadan dengan kerjayanya.

Sewaktu menjadi Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Abdul Hadi Awang menaiki Mercedes ke Istana Anak Bukit untuk menziarahi Almarhum Tuanku Sultanah Kedah yang mangkat. Dia disindir oleh Ketua Menteri Melaka, Dato' Wira Ali Rustam. "Hai, orang PAS pun pakai Mercedes," katanya. Tuan Guru Abdul Hadi dengan selamba menjawab, "Memang orang PAS dah pakai Mercedes, orang Melaka aje yang masih pakai kereta lembu."

Kalau pembangkang di Kedah masih mahu terus memainkan isu Camry, maka eloklah mulai sekarang menukar kereta masing-masing dengan ‘anog’, ia lebih murah dan tak guna minyak. (Anog adalah kenderaan untuk mengangkut padi di zaman dahulu yang diheret oleh kerbau)

Isu terbaru yang diperkatakan ialah mengenai keengganan Kerajaan Pusat untuk menerima wakil kerajaan Negeri untuk berada dalam lembaga pengarah Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda).

Keda adalah agensi Pusat yang terletak di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar yang wujud di Kedah. Mengikut peruntukan yang ada, wakil kerajaan Negeri mesti dilantik sebagai ahli lembaga pengarah. Malangnya oleh kerana Kedah ditadbir oleh parti yang tidak sehaluan dengan Pusat maka cadangan wakil kerajaan Negeri untuk berada dalam pentadbiran tertinggi Keda itu tidak diterima.

Menteri Besar, Dato' Seri Azizan Razak menegaskan, ekiranya Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (Keda) tidak berminat untuk menyambung perkhidmatannya setelah tidak memberi maklum balas mengenai rundingan dengan Kerajaan Negeri maka Kerajaan Negeri boleh menamatkan perkhidmatan Keda apabila tamat tempoh pada 28 Mei 2011.

Katanya, berdasarkan sambutan 'dingin' pihak Keda yang tidak memberi maklum balas apabila Kerajaan Negeri menghantar dua nama wakil professional tediri daripada peguam dan jurutera untuk diletakkan dalam barisan Lembaga Pengarahnya.

"Kontrak dengan Keda sebenarnya habis bulan Mei 2011, bila kita nak ambil alih mesti ada wakil Kerajaan Negeri untuk sama-sama tadbir duduk dalam Lembaga Pengarah Keda. Tanah adalah tanah Kerajaan Negeri yang duduk di situ ialah rakyat negeri Kedah," katanya.

Menurutnya, Kerajaan Negeri sudah berunding perkara ini dengan Kerajaan Pusat supaya Keda menghormati perjanjian yang dimetrai bersama iaitu mesti meletakkan wakil Kerajaan Negeri dalam lembaga pengarah.

"Kerajaan Negeri sudah berunding dengan Kerajaan Pusat bagi menamatkan Keda, sekiranya mereka tidak menghormati perjanjian antara Kerajaan Negeri lebih baik kita tak usah sambung, walau bagaimanapun Kerajaan Negeri sentiasa memberi ruang untuk berunding," katanya.

Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah atau Kedah ditubuhkan pada 28 Mei 1981 di bawah Akta 249 Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah 1981 bertujuan mempercepatkan pembangunan ekonomi di kawasan operasi meliputi 8,279 kilomter bersamaan 89 peratus daripada keseluruhan keluasan negeri Kedah.

Hari ini Keda menjadi 'kerajaan bayangan BN' yang mentadbir Kedah selepas mereka hilang kuasa di negeri. Biarlah pula mereka dalam dilema sama ada menerima wakil dari kerajaan Pakatan Rakyat untuk sama-sama mentadbir 'kerajaan bayangan BN' itu ataupun kerajaan bayangan itu dibubarkan sahaja.

No comments

Powered by Blogger.