Pengguna Lebih Cuai Semasa Musim Perayaan

http://mstar.com.my/archives/2010/8/17/mstar_manusia_peristiwa/016048912.jpg

Jualan murah sempena musim perayaan seringkali menjadi landasan penipuan tanda harga.

PETALING JAYA: Orang ramai akan lebih leka dan cuai semasa membeli-belah khususnya semasa jualan pada musim perayaan.

Menurut pemerhatian salah seorang mangsa yang mendakwa pernah tertipu dengan slogan potongan harga, Khairul Nizam Abd Maulud, 34, akibat kesesakan yang melampau serta mahu cepat maka pengguna akan memilih barangan tanpa meneliti secara terperinci.

“Pada musim perayaan masalah ini sangat berleluasa, kerana orang ramai sibuk membeli–belah pakaian untuk ahli keluarga.

Dalam keadaan orang ramai dan bersesak-sesak mereka akan memilih tanpa melihat secara terperinci terhadap produk.

“Di sini lah kecuaian pengguna, kerana peniaga pasti akan meletakkan tanda harga yang murah selepas diskaun, sedangkan itulah harga asal barangan berkenaan.

http://mstar.com.my/archives/2010/8/17/mstar_manusia_peristiwa/aduan.JPG

Hakikatnya diskaun tidak wujud langsung pada barangan tersebut,” katanya.

Beliau mendakwa, barangan seperti pakaian kanak-kanak, kasut, alas katil, selimut tebal merupakan produk paling banyak berlakunya penipuan tanda harga ini.

“Lebih malang, sekiranya pengguna membeli barangan yang telah rosak dan tamat tempoh seperti produk makanan. Peniaga sepatutnya lebih prihatin terhadap produk yang mereka jual,” katanya.

Jelasnya, sikap tidak kisah masyarakat untuk membuat aduan menyebabkan peniaga tidak takut untuk melakukan penipuan tanda harga pada barangan yang dijual.

“Sikap tidak kisah ini juga merupakan faktor penyumbang yang menyebabkan gejala penipuan tanda harga ketika promosi jualan murah sukar dibendung.

“Lebih menyedihkan apabila pengguna tidak serik dan terus memberi produk di pusat beli-belah yang sama ketika promosi jualan murah pada bulan seterusnya,” katanya.

Biarpun ini kali kedua perkara yang sama terkena pada keluarganya, Khairul Nizam berkata, beliau akan membuat aduan kepada Kementerian Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) jika perkara yang sama berulang lagi.

“Peniaga perlu jujur ketika meletakkan tanda harga promosi pada produk yang dijual ketika jualan murah. Janganlah hanya kerana ingin mengaut keuntungan yang berlipat-ganda mereka melupakan ihsan terhadap pengguna. Kuasa beli pengguna penting dalam mengatasi masalah ini.

“Jika mereka ternampak berlakunya penipuan tanda harga ketika jualan murah ini segeralah buat laporan kepada kementerian,” katanya.

Bagi memberi kesedaran kepada pengguna beliau juga turut menyebarkan maklumat mengenai penipuan tanda harga ketika promosi jualan murah yang beliau sendiri alami kepada rakan-rakannya di laman web sosial, Facebook.

“Selepas memuat turun gambar tag harga tersebut di akaun Facebook saya, respon yang diterima sangat menggalakkan. Ramai yang kecewa dengan penipuan sebegini. Ini juga salah satu cara untuk menyampaikan maklumat kepada orang ramai supaya menyedari tentang masalah tersebut,” katanya.

Pada masa yang sama, beliau turut menggesa kerajaan mengenakan denda lebih berat terhadap peniaga yang didapati bersalah melakukan penipuan tanda harga.

No comments

Powered by Blogger.