Mufti Perak : Halang kahwin diusia muda umpama menghina Rasulullah S.A.W

SHAH ALAM, 14 Dis – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mengingatkan kerajaan dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat supaya tidak terikut-ikut budaya liberal sehingga menolak hukum syarak yang digariskan dalam Islam.

Katanya, jika ada pihak yang mengkritik mahupun menentang perkahwinan pada usia muda bagi orang Islam, ia sama sahaja seperti menghina Rasulullah S.A.W yang berkahwin dengan Siti Aisyah R.A ketika Saidatina Aisyah berusia tujuh tahun.

” Kalau kita kritik tentang ini, kita marah, kita marah Nabi, kita menghina Nabi. Nabi berkahwin dengan Siti Aisyah R.A sewaktu Siti Aisyah hanya berusia tujuh tahun.

” Dari segi syarak tidak ada salah. Tidak ada salah berkahwin dalam umur yang muda. Apatah lagi kalau kedua-dua keluarga bersetuju dan tanggungjawab itu akan
dipukul oleh keluarga bersama,” ujar Harussani ketika dihubungi Selangorkini hari ini.

Harussani diminta mengulas kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang meminta Mahkamah Syariah agar menyemak butiran setiap kes yang melibatkan perkahwinan remaja bawah umur sebelum memberikan persetujuan.

Menurut Shahrizat, pendekatan yang lebih berhati-hati dan selektif perlu dilakukan kerana ia penting bagi menjamin masa depan remaja terbabit. Malah ujar Shahrizat, perkahwinan pada usia muda memungkinkan remaja berkenaan tidak bersedia untuk menjalankan tanggungjawab sebagai ibu bapa.

Namun kenyataan Shahrizat itu pantas dibidas oleh Harussani sambil bertanya, apakah kementerian lebih sanggup melihat remaja di negara terus terjerumus ke kancah maksiat berbanding menghalalkan hubungan yang sah di sisi syarak.

” Yang belum berkahwin tetapi sudah bersedia jadi ibu macam mana? Lagi lah tidak bersedia. Sudah lah buang anak, dibuang keluarga, lagi dahsyat.

” Yang sepatutnya, kementerian mengambil berat isu penzinaan pada usia muda pada umur 13, 14 tahun sehingga membuang anak. Ini yang patut diambil berat, bukannya dihalangkan,” tegas Harussani.

Sebelum ini, bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata pendekatan kahwin awal tidak harus dihalang kerana ia tidak bertentangan dengan lunas agama Islam, malah perlu jika seseorang itu sudah insaf dan mampu.

Beliau yang dipetik dari portal The Malaysian Insider ketika itu mengulas berhubung keputusan Majlis Agama Islam Melaka membenarkan pelajar bawah umur berkahwin.

“Tujuan had umur berkahwin adalah untuk elakkan eksploitasi tapi harus ada kes-kes khas dari sudut pentadbiran. Bila sudah mengandung, siapa nak bertanggungjawab?” kata Dr. Asri.

Sebelum mengakhiri perbualan, Harussani sekali lagi memberi peringatan kepada kerajaan Malaysia supaya tidak menyekat ajaran Islam yang akhirnya meruntuhkan akhlak remaja di negara ini.

” Tidak perlu buat undang-undang menyekat orang Islam. Satu penghinaan kepada hukum Islam, bukannya hendak menjaga Islam. Terlalu sangat hendak mengikut pendapat liberal ini,” kata Harussani.

No comments

Powered by Blogger.