Usah Terlalu Ghairah Dengan Pendedahan WikiLeaks

1. WikiLeaks yang sebelum ini mencetuskan kekecohan di banyak negara akhirnya tiba juga di Malaysia sejak beberapa hari lalu. Nama seperti Datuk Seri Najib Tun Razak, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin muncul dan mendapat liputan meluas.

2. Sungguhpun WikiLeaks memberi kelebihan kepada Barisan Nasional dalam isu Datuk Seri Anwar Ibrahim, namun kita semua harus memahami bahawa dokumen-dokumen dalam WikiLeaks hanyalah nota-nota diplomatik yang belum tentu benar dan sah.

3. Malahan dalam sesetengah keadaan saya melihat ianya tidak lebih daripada "gosip diplomatik" yang dibuat oleh negara-negara yang bersaing dengan Malaysia. Apa yang dicatat dalam nota diplomatik terbabit merupakan perbincangan dan gosip umum di Malaysia sejak beberapa tahun lalu.

4. Hanya kerana ianya diucap semula oleh pemimpin negara Singapura kepada diplomat negara lain dan kemudiannya dijadikan laporan perisikan dan diplomatik oleh Amerika Syarikat tidak bermakna ianya satu kebenaran, apatah lagi satu fakta.

5. Nota-nota diplomatik yang didedahkan dalam beberapa isu membabitkan negara ini lebih merupakan catatan persepsi dan pandangan diplomat, duta dan pemimpin negara tertentu yang belum tentu sah dan benar. Apatah lagi kenyataan-kenyataan dari pemimpin Singapura tersebut langsung tidak disertakan bukti dan fakta.

6. Keghairahan beberapa pihak memperkatakan isu-isu dalam WikiLeaks membabitkan kepimpinan negara dan kes mahkamah di negara ini boleh memberi implikasi yang serius kepada masyarakat biasa.

7. Saya khuatir akan ada rakyat yang keliru dengan WikiLeaks ini dan menganggapnya ia satu kebenaran sehingga mempengaruhi mereka membuat keputusan dalam sesuatu isu.

8. Satu-satunya kebaikan WikiLeaks ialah ia membolehkan kita memahami bagaimana Amerika Syarikat dan sekutunya merangka polisi dan dasar luar mereka berdasarkan maklumat-maklumat daripada negara dan pemimpin tertentu.

http://www.drkhir.com/2010/12/usah-terlalu-ghairah-dengan-pendedahan.html

No comments

Powered by Blogger.