Umno Memang Bodoh! Tak Leh Kritik Isa Rasuah.

Ambil tindakan ke atas Tengku Zafrul

KUALA LUMPUR 23 Feb. - Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maybank Investment Bank Bhd., Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz perlu dikenakan tindakan sewajarnya berikutan kenyataannya yang mengkritik pelantikan Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda baru-baru ini, walaupun ia merupakan pandangan peribadi.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir (gambar) berkata, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar perlu mengambil tindakan itu sebagai pengajaran kepada keseluruhan kakitangan dan pegawai syarikat perbankan tersebut.

Beliau berkata, tindakan perlu diambil terhadap Tengku Zafrul sebagai iktibar kepada pegawai-pegawai organisasi lain khususnya syarikat milik kerajaan (GLC) supaya berhati-hati dan bertanggungjawab dalam membuat kenyataan.

"Sebagai individu yang bekerja dalam sebuah GLC, Tengku Zafrul tidak seharusnya mengkritik sesebuah GLC lain dalam satu forum terbuka.

"Jadi, Tengku Zafrul perlu dikenakan tindakan sebagai peringatan bahawa kebebasan bersuara bukan bermaksud sesiapa sahaja boleh membuat kenyataan secara semberono.

"Ia sebaliknya boleh mengundang kesan negatif bukan sahaja kepada nama baik syarikat yang diwakili malah keseluruhan organisasi berkenaan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Abdul Wahid semalam yang berkata, kritikan Tengku Zafrul terhadap Mohd. Isa dalam satu forum baru-baru ini adalah pandangan peribadi dan bukannya mewakili organisasi perbankan tersebut.

Pada forum tersebut, Tengku Zafrul mengeluarkan kenyataan bahawa pelantikan Mohd. Isa sebagai Pengerusi Felda telah memberi isyarat yang salah kepada pasaran sehingga menyebabkan kebimbangan pelabur.

Kritikan terhadap Mohd. Isa yang dilakukan oleh Tengku Zafrul dan Ahli Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN), Datuk Dr. Zainal Aznam Mohd. Yusof dalam satu forum anjuran sebuah badan pemikir tempatan dengan bersandarkan alasan, imej bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu pernah tercalar dengan isu politik wang.

Berikutan kritikan itu, pelbagai pihak mendesak Tengku Zafrul supaya meletak jawatan kerana dilihat seolah-olah mempertikaikan keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mengulas lanjut, Musa berkata, beliau kecewa dengan kenyataan Abdul Wahid semalam yang menyifatkan kenyataan Tengku Zafrul itu sebagai pandangan peribadi dan bukan mewakili organisasi tersebut.

"Selaku Ketua Pegawai Eksekutif, Abdul Wahid seharusnya bertindak tegas dengan mengambil tindakan sewajarnya terhadap Tengku Zafrul walaupun kenyataannya itu bersifat peribadi.

"Jika tidak, semua pihak terutama dalam GLC akan merasakan mereka boleh mempertikai keputusan yang dibuat Perdana Menteri secara terbuka dan selepas itu memohon maaf," katanya.

Beliau yang juga bekas Ahli Dewan Negara dalam pada itu berharap, tindakan Tengku Zafrul mengkritik pelantikan Mohd. Isa itu tidak bermotifkan politik.

habis semua orang umno nak bodohkan. ingat, pemimpin umno yang bangan sebenarnya. rakyat sudah cerdik!

No comments

Powered by Blogger.