MANA PERGI SKIM TAKAFUL MERDEKA UMNO KELANTAN?


Ada mengatakan Skim insuran Takaful Kifaalah kini kehabisan wang.

Memanglah gunung sekalipun kalau dicangkul setiap hari, lama-lama boleh runtuh juga.
Usaha perlu dilakukan bagi menjamin tabung atau kantong skim ini terus buncit!

Cuma Kijang mahu tanya, apa jadi dengan Skim Takaful Merdeka tanjaan UMNO Kelantan?
Sunyi dan sepi. Apakah ia masih beroperasi dan katanya sekarang orang UMNO meninggal pun tidak dapat apa dah. Nasib baik dapatlah skim Kifalah kalau mereka warga tua.

Mana pergi taukeh Skim Takaful Merdeka, Tan Sri Annuar Musa? Kenapa akhbar tidak tanya beliau apa jadi dengannya?

Sebelum pilihan raya umum lalu ramai orang UMNO dan keluarganya mendaftar dan kini statusnya diragui.

Kerajaan negeri Kelantan hari ini pula mengatakan Takaful Kifalah kini mengalami kerugian disebabkan lebihan bayaran pampasan sebanyak RM8.495 juta menerusi Skim insuran Takaful Kifaalah bagi warga emas.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa berkata kerugian itu berpunca apabila unjuran kematian bagi warga emas meningkat sebanyak dua peratus.

"Sebelum skim itu diperkenalkan kita telah membuat kajian pada 2007 dan 2008 bahawa unjuran kematian adalah dua peratus.

"Bagaimanapun ajal dan maut di tangan Tuhan, disebabkan itu unjuran kematian pada dua tahun itu meningkat kepada empat peratus, iaitu peningkatan sebanyak dua peratus," katanya ketika menjawab soalan Dr Nik Mazian Nik Mohamad (PAS-Gaal) pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kota Bharu.

Takaful Kifaalah ialah skim takaful untuk warga emas di mana jika seseorang warga tua meninggal dunia, pewaris mereka akan mendapat RM2,500 iaitu RM500 pada hari kematian dan bakinya RM2,000 selepas itu.

Sejak dilancarkan 7 Feb tahun lepas, seramai 7,299 warga tua telah meninggal dunia dan sehingga kini 96,921 orang berdaftar di bawah skim itu dari seluruh negeri dan daripada jumlah itu 139,000 adalah warga emas.

Husam berkata sebanyak RM15.751 juta telah dibayar kepada pewaris melalui Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) manakala RM2.496 juta belum dibayar kepada ADUN dan pewaris dan jumlah keseluruhan yang harus dibayar ialah RM18.247 juta.

Beliau berkata daripada RM18.247 juta itu, RM8.495 juta ditanggung oleh kerajaan negeri.

Oleh kerana tidak lagi mampu menampung jumlah kerugian pembayaran tuntutan itu, katanya kerajaan negeri bercadang mengkaji semula jumlah pampasan yang akan diberikan kepada golongan warga tua yang diberikan.

Bagaimanapun skim itu akan tetap diteruskan cuma bayaran pampasan akan dikaji semula mengikut kemampuan kewangan kerajaan negeri, tambah beliau.

Apapun, janganlah skim yang baik dan memanfaat kepada seluruh rakyat Kelantan dihentikan.
Benar ia modal politik tetapi jika untungnya kepada rakyat, apa salahnya.
Teruskanlah berbuat kenaikan.

http://www.kijang-jantan.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.