uwek....uwek...loya rasa-malaysiakini

Umno Cheras mohon Majlis Raja-raja ambil tindakan


KUALA LUMPUR: Umno Bahagian Cheras hari ini menyerahkan memorandum kepada Majlis Raja-raja yang antara lain mengandungi permohonan supaya majlis itu mengambil tindakan undang-undang terhadap Pengerusi DAP, Karpal Singh dan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin.



Memorandum yang menggariskan lima perkara itu juga meminta Majlis Raja-Raja mengeluarkan satu kenyataan khas yang berbentuk penegasan kepada seluruh rakyat jelata berikutan insiden yang mencabar dan menghina institusi Raja-raja Melayu, khususnya Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.


Ketua Bahagian Umno Cheras, Senator Datuk Wira Syed Ali Alhabshee, berkata memorandum itu telah diserahkan kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah ,di pejabatnya di Jalan Bukit Petaling kira-kira jam 3.15 petang tadi.

"Kami berharap Raja-Raja Melayu akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang memperlekehkan institusi raja supaya menjadi ikhtibar kepada seluruh rakyat," katanya pada sidang media mengenai penyerahan memorandum itu, di sini, hari ini.

Beliau juga berkata, "dalang-dalang" yang dikenalpasti bertanggungjawab mencetuskan demonstrasi di Kuala Kangsar pada 6 Februari lalu dan penulis-penulis blog yang menghina Sultan Perak patut dikenakan tindakan.

No comments

Powered by Blogger.