wa makan gaji halam! - malaysiakini

"Saya membuat keputusan bahawa Dr Zambry dengan serta-merta digantung dan dilarang menghadiri sesi DUN selama 18 bulan," katanya.

Adun Sungai Manik, Zainol Fadzi Paharuddin, Ramly Zahari (Manong), Hamidah Osman (Sungai Rapat), Shaarani Mohamad (Kota Tampan), Mohd Zahir Abdul Khalid (Kamunting) dan Mah Hang Soon (Chenderiang) pula digantung dan dilarang menghadiri sidang DUN selama 12 bulan.

Zambry mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perak ke-11 pada 6 Februari lalu, diikuti barisan exconya pada 10 Februari.

Sementara itu, seorang peguam, Naran Singh, ketika dihubungi berkata Sivakumar masih sah sebagai Speaker DUN Perak sehingga beliau disingkirkan menerusi sidang DUN.

Beliau berkata, Peraturan DUN Perak menetapkan Speaker hanya boleh dilantik dan dilucutkan jawatan menerusi undi di kalangan Adun pada sidang DUN.

"Speaker dipilih oleh DUN dan jika BN ingin melantik calon Speaker mereka, pengundian mesti dilakukan menerusi Sidang DUN," katanya.

Naran berkata, peraturan pelantikan Speaker DUN berbeza dengan Undang-undang Tubuh Negeri Perak yang memberi Sultan kuasa melantik Menteri Besar dan Exco.

"Jika Sultan Perak sudah melantik Menteri Besar baru walaupun Menteri Besar sebelum itu enggan meletak jawatan, Menteri Besar baru sah kerana dalam satu negeri tidak boleh ada dua Menteri Besar.

"Jawatan Menteri Besar lama secara automatik gugur tetapi dalam kes Speaker DUN, peraturannya berbeza," katanya.

wa sian sama lu lamli kadir kahkahkahkah...takdapat merasa elaun la lagi kahkahkah

No comments

Powered by Blogger.