terima kasih ezam,mahathir,najib,muhyiddin,zambly!

Calon PAS Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin menang pada pilihan raya kecil untuk mengisi kekosongan kerusi Dewan Rakyat kawasan Bukit Gantang. Sekaligus, kemenangan Ir Nizar memberi gambaran jelas bahawa pengundi Bukit Gantang memberi isyarat bahawa mereka menyokongnya selaku Menteri Besar Perak yang sah.

Serangan peribadi ke atas Nizar termasuk memainkan isu "derhaka" yang dilaung-laungkan oleh UMNO nampak telah ditolak sama sekali oleh rakyat yang mengundi.

Nizar memperolehi 21,860 undi berbanding dengan 19,071 yang memihak kepada calon BN/UMNO Ismail Safian dan 62 kepada calon bebas Kamarul Ramizu Idris.

Seperti yang dijangkakan, Barisan Nasional (BN) yang menurunkan hampir keseluruhan jentera pilihan rayanya termasuk mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad gagal mempengaruhi rakyat. BN tumbang dengan lebih parah. Begitu juga di Bukit Selambau, Kedah.

Ini dengan jelas menunjukkan bahawa kemenangan PAS di kerusi Parlimen Bukit Gantang pada pilihan raya umum 2008 bukanlah sesuatu yang secara kebetulan tetapi atas sokongan rakyat yang kukuh.

Bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Bukit Selambau, kemenangan calon Parti KeADILan Rakyat (PKR) juga membuktikan sokongan padu rakyat.

Calon PKR S. Mnikumar menang dengan kelebihan 2,396 undi dalam pertaningan membabitkan calon BN S. Ganesan dan 13 calon Bebas.

Kehadiran Dr Mahathir di kedua-dua kawasan untuk menagih sokongan bagi pihak BN, tidak berhasil bahkan dia gagal mempengaruhi rakyat.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, BN melakukan kesilapan besar apabila menurunkan mantan orang kanan DS Anwar Ibrahim, Mohamad Ezam Mohamad Noor, untuk berkempen. Ezam bukanlah seorang yang disukai ramai malah dia adalah satu beban kepada BN. Saya menulis sebelum ini iaitu jika BN nak kalah, turunkan Ezam sama seperti yang berlaku di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Suka atau tidak, pengaruh DS Anwar Ibrahim jauh mengtasi pengarah Ezam, itupun jika dia ada pengaruh.

Tahniah kepada Datuk Seri Ir Mohamad Nizar jamaluddin dan Sdr S. Manikumar.


kuda ranggi!

No comments

Powered by Blogger.