PEDULIKAN KEMUNCUP-KEMUNCUP PERJUANGAN (Siri 2)


Sebelum ini telah menyebut tentang jenis kemuncup yang telah menghinggapi badan Baginda SAW. Langsung tidak dipedulikannya. Kemuncup seterusnya adalah permintaan oleh Bapa Saudaranya sendiri. Apabila Baginda SAW diminta untuk berhenti daripada menyebarkan Islam, Baginda SAW membalas dengan lembut, bahawa beliau tidak akan berhenti daripada melakukan kerja-kerja Islam, walaupun matahari diletak di tangan kanannya, dan bulan di tangan kirinya.

Begitu juga kita hari ini. Kadangkala, disebabkan “keluarga”, kita malas berjuang. Kita meninggalkan perjuangan disebabkan permintaan keluarga, khususnya isteri sendiri. Adakah kita akan meninggalkan perjuangan ini? Inilah satu

Katakanlah wahai Muhammad : “Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara mara, isteri-isteri (atau suami-suami), keluarga-keluarga, harta benda yang kamu usahakan, perniagaan kamu yang dikhuatiri merosot dan kediaman-kediaman kamu, (semua ini) lebih kamu cintai daripada Allah SWT, RasulNya, dan berjihad untuk AgamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan azab seksanya… (Surah at Taubah : 24)

Selain itu, Baginda SAW juga dihinggapi kemuncup jenis ancaman. Ia mengancam nyawa Baginda SAW sendiri. Iaitu ketika orang-orang kafir Quraisy, sebangsa dengan Baginda SAW bersepakat untuk membunuh Baginda SAW. Sehinggakan beliau selamat dengan berhijrah ke Madinah. Bahkan di pertengahan hijrah tersebut, beliau masih lagi diburu oleh mereka. Namun, Baginda SAW tidak pernah merasa lemah dengan ancaman ini.

Perjuangan masih diteruskan walaupun kemuncup ini hinggap padanya. Begitu juga kita, ancaman yang menghinggapi tubuh kita tidak perlu dijadikan sebab kita berhenti daripada berjuang. Sekiranya kita berhenti, kita akan terkandas daripada jalan perjuangan ini. Pedulikan kemuncup ini. Ia hanya membuang masa, sedangkan perjuangan perlu diteruskan.

Selain itu, banyak lagi kemuncup-kemuncup yang hinggap ketika kita sedang menyelusuri jalan perjuangan ini. Pedulikan ia. Sekiranya kita berhenti untuk mencabutnya satu persatu, di hadapan nanti kita akan terkena juga. Dan kita akan berulang kali berhenti untuk mencabut kemuncup-kemuncup ini. Abaikan ia.

Sekiranya kita tidak mempedulikannya dia akan melekat, tetapi sekiranya kita mengambil peduli, ia tetap akan lekat juga. Sama sahaja. Cuma, sekiranya kita mengambil peduli, kita akan membuang banyak masa, membazir banyak tenaga dan mengabaikan tumpuan kita yang sebenarnya. Sedangkan masa itu terlalu sempit bagi pejuang, tenaga itu begitu banyak diperlukan untuk berjuang, dan tumpuan kita telah perlu kepada perjuangan, bukan pada kemuncup.

Kemuncup yang melekat, tidak akan memberi mudharat, tetapi sekiranya kita mengambil peduli tentangnya, keselamatan kita akan tergadai. Sedikit kecuaian seorang tentera boleh membawa padah kepada satu kumpulan, tetapi sekiranya terabai disebabkan kemuncup, maka perjuangan akan menerima padah…

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments

Powered by Blogger.