Malaysia Negara Komunis Terkawal (2)

Bagi yang tidak berkesempatan membaca artikel saya yang bertajuk Malaysia Negara Komunis Terkawal (bertarikh 4 Ogos 2007), saya nasihatkan anda mengimbas kembali dengan membacanya disini.

Sekilas pandang, telah terbukti bahawa Rais Yatim (Menteri Penerangan Malaysia) nampaknya seperti buta sejarah (ataupun menilai sejarah dari satu sudut sahaja) dan mempunyai tahap akademik yang rendah walaupun beliau dikhabarkan mempunyai status PHD.

Saya berasa pelik bilamana isu komunis ini dibangkitkan semula dalam situasi Kerajaan Barisan Nasional telah kurang mendapat kepercayaan daripada sebilangan besar rakyat Malaysia. Namun setelah difikirkan kembali, sentimen anti komunis inilah yang akan menjadi satu pemangkin untuk mendapatkan sokongan rakyat (terutamanya bagi waris-waris anggota keselamatan Malaysia) untuk meneruskan kesinambungan pemerintahan Barisan Nasional yang dilihat sedang berada dalam situasi “seperti telur dihujung tanduk”.

Didalam mana-mana peperangan, pastilah ada yang menjadi mangsa. Begitu jugalah apa yang berlaku di didalam negara. Jika kita ambil situasi “Perang Dunia Kedua” antara Britain dan Jerman, tentulah kita boleh lihat bagaimana tentera Jerman membunuh ramai rakyat Britain. Namun kini Britain dan Jerman telah bersahabat dibawah naungan Kesatuan Eropah. Oleh itu cuba kita bayangkan, adakah masih ada lagi rakyat Britain yang berdendam dengan rakyat Jerman?

Bagi kes diatas ianya melibatkan dua negara yang berlainan rakyat dan kewarganegaraan, namun bagi kes di Malaysia yang dimomokkan oleh Rais Yatim, Zahid Hamidi dan beberapa pihak lain, tentulah kita boleh merasakan bahawa ada sesuatu perkara lain yang sebenarnya cuba diterapkan sebagai satu pengalihan minda. Chin Peng, Rashid Maidin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dan ramai lagi adalah warga Malaya (seterusnya secara otomatik berhak menjadi warga Malaysia atas dasar lahir di Malaysia sebelum Malaya merdeka). Oleh yang demikian perang saudara di Malaysia ini menyebabkan masih ada yang berdendam tidak berkesudahan.

Bukanlah tujuan saya menulis untuk menidakkan kekejaman Bintang Tiga ketika zaman dharurat, namun apa yang saya ingin tegaskan ialah sewajarnya bagi mana-mana ahli Bintang Tiga yang bersalah, perlulah kita bawa kehadapan Mahkamah Malaysia untuk dibicarakan atas dasar jenayah perangnya. Jika didapati dan dibuktikan bersalah, maka bolehlah mereka ini dihukum mengikut undang-undang di Malaysia. Secara tidak langsung dendam waris-waris anggota keselamatan Malaysia dahulu akan dapat dibalas.

Namun jika Kerajaan Barisan Nasional masih lagi bersandiwara dengan berselindung dibalik isu dendam waris-waris anggota keselamatan Malaysia, maka jangan terkejut bilamana satu masa nanti Barisan Nasional juga akan dilabelkan sebagai satu gabungan parti berfahaman komunis oleh rakyat Malaysia.

Satu persoalan yang ingin saya kemukakan disini hasil perbincangan dengan rakan-rakan adalah apakah agaknya perasaan waris-waris mangsa kekejaman PDRM dan anggota keselamatan Malaysia di Memali. Tentulah mereka juga berhak untuk berdendam dengan PDRM dan Kerajaan Malaysia (dibawah pimpinan Barisan Nasional) atas dasar jenayah perang yang dilakukan oleh PDRM bagi kes pembunuhan beramai-ramai di Memali. Adakah waris-waris anggota PDRM yang terlibat (yang meninggal dunia) ketika kejadian di Memali akan berdendam dengan penduduk Baling dan Memali?

Seingat saya sehingga kehari ini (setelah lebih 20 tahun), Kerajaan Malaysia masih lagi berlengah dalam urusan kehakiman yang berkait dengan isu Memali (rayuan demi rayuan kes telah tertunggak sejak sekian lama) dan keputusan Mahkamah Malaysia masih lagi tidak dapat diketahui.

Jika Rais Yatim, Zahid Hamidi dan Kerajaan Barisan Nasional mempunyai telur (maaf agak kurang sopan), apa kata kita selesaikan dahulu kes Memali yang telah tertunggak lebih 20 tahun ini. Selepas selesai, maka bolehlah Mahkamah kita bersidang untuk kes jenayah perang Bintang Tiga. Adakah anda dan wakil-wakil anda bersetuju?

http://ketuaperusuh.wordpress.com/

No comments

Powered by Blogger.